Nieuws

De nieuwe Audi R18 e-tron quattro

Door Spillies op 13 december 2013 22:03

De nieuwe Audi R18 e-tron quattro

Met een volledig nieuw ontwikkeld Le Mans-prototype gaat Audi in 2014 op jacht naar de derde opeenvolgende titel in het FIA WK Lange-afstandsracen (WEC) en wederom een overwinning tijdens de 24 Uur van Le Mans. Opnieuw kiest Audi daarbij voor technische innovaties die ook relevant zijn voor de reguliere productiemodellen van het merk.
De Audi R18 e-tron quattro voor modeljaar 2014 is de meest complexe raceauto die Audi ooit heeft gebouwd. Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe hybride-sportwagen op een consequente doorontwikkeling van de WK-winnende auto en de Le Mans-winnaar van de afgelopen twee jaar. Het nieuwe reglement dat in 2014 van kracht wordt, is echter de reden dat Audi Sport vrijwel elk onderdeel nieuw moest ontwikkelen. “De volgende Audi R18 e-tron quattro staat voor een volledig nieuwe generatie van Le Mans-prototypes”, verklaart Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich. “Het LMP1-reglement is in de basis veranderd. Het gaat erom met veel minder energie soortgelijke rondetijden te rijden als tot dusver. Met minder méér bereiken, dat is de weg voor de toekomst.”

Audi wint voor het tweede jaar op rij het WK lange-afstandsracen (FIA WEC)

Door Spillies op 14 november 2013 19:05

Audi wint voor het tweede jaar op rij het WK lange-afstandsracen (FIA WEC)

Nadat Audi in de voorgaande race in het Japanse Fuji al het wereldkampioenschap bij de constructeurs had binnengehaald, viel nu ook de beslissing om de rijderstitel in het FIA WK lange-afstandsracen ten gunste van Audi uit. De coureurs: Loïc Duval, Tom Kristensen en Allan McNish hadden aan de derde plaats in de voorlaatste seizoensrace op het Grand Prix-circuit van Sjanghai genoeg om de wereldtitel bij de rijders veilig te stellen.

De overwinning in de voorlaatste ronde van het seizoen ging naar de Audi van uittredend wereldkampioenen Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Tréluyer. Het succes voor Tom Kristensen, Allan McNish en Loïc Duval betekent de tiende wereldtitel voor Audi in de autosport.

De onbekende Porsche-killer: Audi TT 2.7T RS

Door Spillies op 31 oktober 2013 22:06

De onbekende Porsche-killer: Audi TT 2.7T RS

Dit jaar viert quattro GmbH zijn 30-jarige jubileum, waarvoor het een tentoonstelling houdt in het Audi Forum te Neckarsulm die begin deze maand geopend werd. Hoofdzakelijk staat het er vol van de RS-badge dragende nieuwe Audi modellen of de motorsport bolides, maar verder stond er ook een eerder bescheiden Imola gele TT van de eerste generatie. Op het eerste zicht niets op aan te merken buiten de ducktail spoiler op de koffer, maar schijn bedriegt, deze TT was het prototype voor een eventuele TT RS Mk1. Onder de motorkap ligt niet minder dan de 2.7T V6 vanuit de eerste generatie RS4 (B5). Deze V6 met turbo hoeft geen inleiding bij de Audi liefhebbers, was eerst verkrijgbaar in de B5 S4 en de eerste A6 Allroad, later door Cosworth getuned voor de RS4 B5.

Audi nanuk quattro concept

Door Spillies op 10 september 2013 17:13

Audi nanuk quattro concept

Audi steelt op de IAA in Frankfurt de show met de nanuk quattro concept. Deze tweezits crossover combineert de dynamiek van een sportwagen met de veelzijdigheid van quattro vierwielaandrijving, niet alleen op de weg, maar ook op het circuit én in het terrein. De concept car is ontwikkeld in samenwerking met Italdesign Giugiaro, een onderdeel van Audi AG.

De nanuk quattro concept wordt aangedreven door een 544pk sterke V10 TDI-motor. De prestaties zijn van zeer hoog niveau. De circa 1.900kg wegende concept car sprint in 3,8s van 0-100km/h en de topsnelheid bedraagt 305km/h. Mede dankzij het unieke warmtemanagement blijft het gemiddelde verbruik beperkt tot 7,8l/100km.

Audi Sport quattro concept

Door Spillies op 04 september 2013 0:21

Audi Sport quattro concept

Audi presenteert op de Internationale Autotentoonstelling van Frankfurt (IAA, 12-22 september) de Sport quattro concept. Opmerkelijk, om te beginnen door de lijnvoering waarvoor de ‘oer-quattro’ als inspiratiebron diende én vanwege de innovatieve plug-in hybride aandrijflijn met een systeemvermogen van 700pk (515kW).

Het krachtige silhouet van de Audi Sport quattro concept wordt sterk bepaald door de korte overhangen, de ruime wielbasis (2,78m.) en de 21-inch lichtmetalen wielen. In het uiterlijk komt de verwantschap met de oer-quattro op subtiele wijze tot uiting. Opvallende stylingdetails zijn bijvoorbeeld de markante C-stijlen, de rechthoekige koplampen (met Matrix LED-technologie) en de uitgebouwde wielkasten.