Nieuws

De nieuwe Audi RS6 Avant is juist gelekt

Door Spillies op 04 december 2012 22:16

De nieuwe Audi RS6 Avant is juist gelekt

Audi presenteert de nieuwe RS6 Avant. Hij is lichter, efficiënter en nog sneller dan zijn voorganger. De 4.0TFSI V8 twin-turbomotor met een vermogen van 560pk (412kW) verleent de Audi RS6 Avant een topsnelheid van 305km/h. De sprint van 0-100km/h duurt slechts 3,9 seconden. Het gemiddelde verbruik is 9,8l/100 km. De nieuwe Audi RS6 Avant is alleen al vanwege zijn enorme bagageruimte (maximaal 1.680 liter) praktisch genoeg voor dagelijks gebruik. Hij beschikt over de nieuwe 4.0TFSI V8-krachtbron met een topvermogen van 560pk van 5.700-6.700 tpm. Het maximale koppel van 700Nm is beschikbaar in het zeer brede toerengebied van 1.750-5.500tpm.

Mede dankzij de twinturbo-technologie is de vermogensafgifte van de direct ingespoten V8 vrijwel lineair. Ook het speciaal voor dit model ontwikkelde inlaatsysteem draagt daaraan bij. De ‘sound’ van de V8 is indrukwekkend en dankzij speciale kleppen in de uitlaat is het geluid nog indringender te maken.

De nieuwe Audi RS6 Avant sprint in 3,9 seconden van 0-100. In standaard specificatie is de topsnelheid begrensd op 250km/h. Met het optionele Dynamic package stijgt de topsnelheid tot 280km/h en met het Dynamic plus package zelfs tot 305km/h.

Audi wereldkampioen lange-afstandsracen

Door Spillies op 29 oktober 2012 17:13

Audi wereldkampioen lange-afstandsracen

Al sinds augustus was Audi in het merkenklassement van het FIA wereldkampioenschap lange-afstandsracen (WEC) niet meer in te halen. Naast de constructeurstitel is nu ook het kampioenschap bij de rijders voor Audi. De derde plaats tijdens de seizoensfinale op het Grand Prix-circuit van Sjanghai was voor Audi-rijders Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Treluyer voldoende om de kampioenstitel veilig te stellen. Daarmee zorgden zij voor de bekroning van een succesvol debuutseizoen voor de Audi R18 e-tron quattro, de eerste raceauto van Audi met hybride-technologie.

Audi drukte niet alleen door het winnen van de beide titels een duidelijke stempel op het eerste seizoen van het nieuwe WK lange-afstandsracen. Vijf keer stond er ook een Audi op de eerste startplaats en Audi won in totaal vijf van de acht wedstrijden, waaronder de 24 Uur van Le Mans. Bij de Franse klassieker was het de elfde overwinning voor Audi en de eerste zege met een hybride-sportwagen. De tweede helft van het seizoen werd gekenmerkt door een intensief duel met Toyota, en de seizoensfinale in Sjanghai vormde daarop geen uitzondering. Tijdens de Chinese WK-ronde eindigden coureurs Fässler, Lotterer en Treluyer met de Audi R18 e-tron quattro met het startnummer 1 als derde, waarmee ze met een voorsprong van 13,5 punten de kampioenstitel veroverden. In totaal behaalde dit trio gedurende het seizoen drie overwinningen.

De nieuwe Audi S3 debuteert op het autosalon van Parijs

Door Spillies op 21 september 2012 15:57

De nieuwe Audi S3 debuteert op het autosalon van Parijs

Audi onthult op het autosalon van Parijs (29 september - 14 oktober) de nieuwe S3. Het driedeurs model beschikt over een nieuwe 2.0 TFSI-motor met een vermogen van 300pk en een koppel van 380Nm. De prestaties zijn van zeer hoog niveau. Mede dankzij een 60kg lager gewicht (vergeleken met de vorige S3) is het gemiddelde verbruik gedaald tot 6,9l/100 km. De Audi ultra lichtgewicht technologie vormt samen met de nieuwe onderstelarchitectuur de basis voor een zeer sportief weggedrag.

De Audi S3 beschikt over een nieuwe, zeer geavanceerde 2.0 TFSI-motor. Deze is licht (148kg) en compact. Het vermogen van de nieuwe 2.0 TFSI bedraagt 300pk (221kW) bij 5.500 - 6.200 tpm. De prestaties zijn van zeer hoog niveau. De topsnelheid is afgeregeld op 250km/h en de sprint van 0-100km/h duurt slechts 5,1 seconden. Dankzij een lager gewicht van 1.395kg en vele efficiencyverhogende maatregelen is de nieuwe Audi S3 1,5l/100 km zuiniger dan zijn voorganger. Het gemiddelde verbruik bedraagt 6,9l/100 km (CO2: 159g/km) voor de S3 met S tronic-transmissie. Met handgeschakelde zesbak is dat 7,0l/100 km (CO2: 162g/km).

Audi wint ook 24u van Zolder

Door Spillies op 11 september 2012 13:40

Audi wint ook 24u van Zolder

Eerder dit jaar won Audi al de 24-uursraces op de Nürburgring-Nordschleife, in Le Mans en op Spa-Francorchamps. Dit weekeinde werd aan die indrukwekkende erelijst nog een lange-afstandssucces toegevoegd: met de Audi R8 LMS ultra van het Belgian Audi Club Team WRT wonnen coureurs Anthony Kumpen, Laurens Vanthoor, Marco Bonanomi en Edward Sandström de 24-uursrace in het Belgische Zolder. Daarmee herhaalde het team het succes van vorig jaar. Een tweede opeenvolgende zege dus voor het Bergense team, de zesde zege voor Anthony Kumpen, een record!

Ook al had Laurens Vanthoor met de Audi R8 LMS ultra de pole position gerealiseerd, toch wachtte het Belgian Audi Club Team WRT geen gemakkelijke opdracht in de 24 Uren van Zolder. Het is algemeen bekend dat de Limburgse omloop de mechaniek doet afzien en bovendien maakten de zomerse weersomstandigheden het er niet gemakkelijker op.

Audi RS5 Cabriolet

Door Spillies op 06 september 2012 15:17

Audi RS5 Cabriolet

Op de autotentoonstelling van Parijs (29 september - 14 oktober) beleeft de Audi RS5 Cabriolet zijn wereldpremière. De vierzitter met elegante softtop brengt twee unieke sensaties samen: die van open rijden en de pure power van de Audi V8. Deze atmosferische krachtbron is met 450pk (331kW) goed voor sensationele prestaties zoals een spint van 0-100km/h in 4,9 seconden. De Audi RS5 Cabriolet heeft een elegante softtop. Deze is licht en perfect geïsoleerd. Na een druk op de knop duurt het openen slechts 15 seconden en het sluiten 17 seconden.

De atmosferische, direct ingespoten 4,2-liter V8 van de Audi RS5 Cabriolet levert een vermogen van 450pk (331kW) (bij 8.250 tpm) en een koppel van 430Nm (tussen 4000-6000tpm). Het specifieke vermogen bedraagt 4,27kg/pk. De motor is met de hand geassembleerd. De RS5 Cabriolet is standaard uitgevoerd met een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Hij sprint in slechts 4,9s van 0-100km/h. De topsnelheid bedraagt 250km/h (optioneel: 280km/h). Het uitlaatgeluid is ook dankzij speciale ‘sound-kleppen’ diep en indrukwekkend.