Nieuws

Dubbelzege voor Audi in Sebring

Door Spillies op 19 maart 2012 16:16

Dubbelzege voor Audi in Sebring

De laatste race met de Audi R18 TDI sportwagen leverde voor Audi een glansrijke overwinning op. Tijdens de 60e editie van de 12 Uur van Sebring, een van de klassieke lange-afstandsraces in de autosport, behaalden de Italiaan Dindo Capello, de Deen Tom Kristensen en de Schot Allan McNish de zege. In de wedstrijd op het vroegere militaire vliegveld in Florida, tevens de eerste race in het nieuwe wereldkampioenschap voor lange-afstandsraces van de mondiale autosportfederatie FIA, completeerden de beide Franse rijders Loïc Duval en Romain Dumas en de Duitser Timo Bernhard met hun tweede plaats de dubbelzege voor Audi. In totaal won Audi voor de tiende keer de race in Sebring.

Audi R18 e-tron quattro als eerste diesel-hybride Le Mans-racer

Door Spillies op 01 maart 2012 16:38

Audi R18 e-tron quattro als eerste diesel-hybride Le Mans-racer

Audi behaalde zijn eerste grote successen in de autosport vanaf 1981 met de permanente quattro-vierwielaandrijving. Daarmee behaalde Audi tal van overwinningen en kampioenstitels, eerst in de rallysport en daarna in de toerwagenracerij op de circuits. Die succesreeks leidde er mede toe dat voor het seizoen 1998 de vierwielaandrijving in diverse circuitraces volgens FIA-reglement werd verboden. Met de nieuwe Audi R18 e-tron quattro keert er nu voor het eerst weer een Audi-wedstrijdauto met vier aangedreven wielen terug op de circuits.

Met een vierwielaangedreven sportwagen volgens het LMP1 (Le Mans-Prototype)-reglement vervult Audi in zijn ruim 30-jarige autosporthistorie opnieuw een pioniersrol, want als eerste fabrikant in de historie durft Audi het aan om een diesel-hybride in te zetten tijdens de 24 Uur van Le Mans. “De eerste testresultaten zijn veelbelovend en we zijn erg benieuwd, hoe deze nieuwe technologie het in combinatie met onze ultra-lichtgewicht constructie het op het circuit in Le Mans zal doen”, zegt Audi Sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich.

Audi RS4 Avant

Door Spillies op 14 februari 2012 19:40

Audi RS4 Avant

Op de autotentoonstelling van Genève (van 8 tot 18 maart) vindt de wereldpremière van de Audi RS4 Avant plaats. Onder het indrukwekkende uiterlijk schuilt pure hightech. Deze über A4 krijgt de 450pk sterke V8 in combinatie met quattro en zeventraps S tronic-transmissie en de quattro permanente vierwielaandrijving. De prestaties zijn van uitzonderlijk niveau en dat in combinatie met een zeer hoge mate van gebruiksgemak.

De nieuwe Audi RS4 Avant maakt gebruik van een met de hand geassembleerde, atmosferische 4,2-liter V8. Het topvermogen van 450pk (331kW) wordt bij 8250 tpm afgegeven. Het specifieke vermogen bedraagt 108pk per liter. Het maximale koppel van 430Nm is beschikbaar tussen 4000-6000 tpm. De topsnelheid is begrensd op 250km/h (optioneel: 280km/h). De sprint van 0 tot 100km/h duurt mede dankzij standaard Launch Control slechts 4,7 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 11,0l/100 km.

Audi TT RS plus

Door Spillies op 14 februari 2012 19:39

Audi TT RS plus

Zoals de eerdere geruchten al aangaven, zijn de cijfers van de TT RS plus nu dezelfde als de huidige VS-spec TT RS. Dit betekent dat er in totaal 360pk uit de 2.5l turbomotor wordt geperst. Alles bij elkaar genoeg om een sprint van 0 tot 100km/h in juist 4,1 seconden (met de 7-traps S tronic) af te leggen en voor een (begrensde) topsnelheid van 280km/h.

Daarnaast heeft de Audi TT RS plus een exclusief styling pakket om deze auto te onderscheiden van de standaard RS. Deze nieuwe visuele aanwijzingen zijn onder andere een gepolijste antraciet grille (met het matte aluminium-look frame), met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) buitenspiegels, zwarte ovalen uitlaten, 19" vijf-arm "Rotor" design velgen (in het zwart met een contrasterende rode rand), exclusieve "TT RS plus" badges en een vast spoiler.

De nieuwe Audi RS4 krijgt 450pk

Door Spillies op 31 januari 2012 15:56

De nieuwe Audi RS4 krijgt 450pk

De RS4 komt alleen maar in de Avant livrei en krijgt de 4.2 V8 FSI voorin met 450pk (331 kW).
De V8 die we ook kennen van zijn Coupé-broer - de RS5 - wordt gekoppeld aan een snelschakelend S Tronic-bak en dan vervolgens op de baan wordt overgebracht via de quattro permanente vierwielaandrijving.

Er werd lang gedacht dat de RS4 de nieuwe 4.0TFSI zou krijgen van uit de nieuwe S6/S7/S8 of zelfs dat het project geheel afgebroken werd, maar ze hebben zo te zien toch vastgehouden aan hun atmosferische 4.2 V8.