Nieuws

AudiSport.be.nl bestaat twee jaar

Door Spillies op 15 mei 2010 0:00

AudiSport.be.nl bestaat twee jaar

Op 15 mei 2008 was het zo ver en AudiSport.be was gelanceerd. Dit begon zijn leven als Engelstalig forum maar al gauw werd overgesprongen op het Nederlands om zo een waardige speler binnen de Benelux te worden. Een jaar later zaten we goed in de startblokken terwijl Audi AG ook hun 100ste verjaardag vierde!

In het begin van 2009 werd AudiSport v2 klaargestoomd en uiteindelijk in maart 2009 gelanceerd. Door AudiSport v2 te hebben verwezenlijkt, betekenden we veel meer dan slechts een forum. We hadden een nieuwsbulletin met alle nieuwtjes rond de S/RS/R modellen uit het Audi gamma. De site had toen de sprint in gang gezet en is nu nog altijd op weg om deze te winnen.

Vandaag mag AudiSport.be.nl zijn twee kaarsjes uitblazen, in het jaar waar ook de 30ste verjaardag van Audi’s quattro vierwielaandrijving wordt gevierd. Twee vliegen in één klap dus!

Een terugblik op 30 jaar quattro

Door Spillies op 15 mei 2010 0:00

Een terugblik op 30 jaar quattro

2010 is het jaar van de 30ste verjaardag van Audi’s vierwielaandrijving, namelijk "quattro".

Ook de eerste auto die deze vierwielaandrijving op de markt bracht, de Audi Quattro, mag vandaag 30 kaarsjes uitblazen.

Met dit in het achterhoofd gaan we eens terug blikken op de 30 jaar quattro. Een maand geleden kondigde Audi aan dat ze een selectie van hun meest verbazingwekkende vehikels zouden plaatsen op de grootste motorsport evenementen om hun erfgoed van het merk te promoten. Dat is een mooi gebaar en het is algemeen geweten dat Audi de meest tot de verbeelding sprekende vierwielaangedreven auto’s bezit. 

Omdat AudiSport.be/.nl vandaag 2 jaar bestaat nemen we eens een kijkje bij het begin van Ingolstadt’s geschiedenis...

Audi R8 GT

Door Spillies op 03 mei 2010 0:00

Audi R8 GT

Al gaat Audi nu wel echt in de vijver van hun dochterbedrijf gaan vissen, met name die van de Gallardo, gaan we daar niet rouwig om zijn.

Met 35pk meer en een 100kg lichter dan zijn evenknie (de R8 V10), beloofd deze GT vuurwerk. De cijfers zijn daarom ook niet min, de V10 FSI produceert nu 560pk (412kW) waarmee het specifieke vermogen van deze hoogtoerige motor nu 107,6 (97,2kW) pk/kg bedraagt. Deze vermagerde sportwagen gaat van 0 tot 100km/h in 3,6 seconden, na 10,8 seconden tikt de GT de 200km/h al aan en gaat door tot de onbegrensde topsnelheid van 320km/h.

Verder heeft de GT standaard de sequentiële zestrap R-tronic transmissie, keramische remschijven en full LED koplampen. In vergelijking met de RS5 is de ESP nu wel volledig uitschakelbaar en uiteraard beschikt hij over de quattro-vierwielaandrijving (15:85). Voor de circuitliefhebbers is er overigens nog het optionele race-pakket beschikbaar dat bestaat uit een roll bar (rood of zwart), vierpuntsgordels, een brandblusser en een draaiknop om de stroomvoorziening uit te schakelen. De Audi heeft ook nog een sportonderstel dat met een druk op de knop 10 millimeter lager kan komen te liggen.

MTM RS6 Clubsport

Door Spillies op 25 april 2010 0:00

MTM RS6 Clubsport

Als Roland Mayer één van zijn projecten de naam "Clubsport" geeft, is het serieus. En dat zien we ook aan de cijfers: Een duizelingwekkende 730pk (537kW) hebben ze uit de V10 (standaard 580pk) geperst en het aantal Nm is gestegen van 650 tot 785.

Als je al dat geweld via de quattro aandrijving op de asfalt los laat, dan ben je in slechts 4,1 seconden aan 100km/h en in 12,6 seconden aan 200km/h. De topsnelheid van dit beest bedraagt 340km/h.

Buiten de wrap (die je trouwens achterwege kan laten om de originele kleur te behouden), zien we aan de buitenkant ook nog de 21" MTM Bimoto's met 305/31x21 banden en een ander uitlaatsysteem. Binnenin is er serieus gestript geweest in het interieur van de RS6 Clubsport en kreeg een rolkooi in de plaats.

Audi RS5

Door Spillies op 25 februari 2010 0:00

Audi RS5

Voor de RS variant van de A5 komt quattro GmbH op de proppen met een doorontwikkelde 4.2 FSI V8 die nauw verwant is met de 5.2 FSI V10 van uit de R8. Dit hoogtoerig en atmosferisch blok braakt een 450pk (331 kW) bij 8.250t/min uit met een koppel van 430Nm die piekt tussen de vier- en zesduizend toeren.

Verder doet hij 0 tot 100km/h in 4,6 seconden en de topsnelheid is begrensd op een 250km/h, maar kan eventueel door quattro GmbH zelf opgetrokken worden tot 280km/h. Nog wat cijfertjes; de RS5 Coupé weegt 1.725kg en het gemiddeld verbruik bedraagt 10,8l per 100km, 1,1l minder dan zijn voornaamste concurrent: de BMW M3 Coupé (met M DTC).

Schakelen gebeurt met een zeventraps S tronic bak met flippers achter het stuur en uiteraard heeft deze de quattro-vierwielaandrijving met de krachtverdeling ingesteld op 40:60 (v/a). Wel met een nieuw middendifferentieel (Kronenraddifferential) die speciaal voor deze RS5 werd ontworpen.