Nieuws

20 jaar RennSport - 6 jaar AudiSport.be.nl

Door Spillies op 16 mei 2014 22:03

Audi plakt al twintig jaar een RS-badge achterop hun performancemodellen

De Audi RS’en zijn al geruime tijd bekend en geliefd onder de petrolheads en hebben een gelijkwaardige reputatie opgebouwd als de modellen van BMW’s M divisie of de Mercedes AMG’s. Als er een nieuw RS model voorgesteld wordt weten België en Nederland dit al zes jaar lang via AudiSport.be.nl uit eerste hand, maar waar is het allemaal begonnen? De historie van AudiSport.be.nl kennen jullie naderhand wel al, maar hieronder gaan we dieper in de geschiedenis van de RS-modellen van de afgelopen twintig jaar.

Na het succes van de Audi S2 Coupé en de C4-afgeleide S4 Sedan van 1991 besliste de Duitse autobouwer deze ontwikkeling verder te zetten. In 1994 werd een gloednieuw sub-merk in het leven geroepen: RS (RennSport), letterlijk vertaald: ‘racing sport’.

Avant RS2

Later dat jaar gaf quattro GmbH groen licht voor de eerste RS, in de vorm van de RS2 Avant. Een uit de kluiten gewassen variant van het Audi 80 (B4) model die alleen in de break versie te verkrijgen was. Hij bood een zeer tot de verbeelding sprekende combinatie van topprestaties en gebruiksgemak. De RS2 werd ontwikkeld in samenwerking met Porsche – de assemblage vond plaats in Stuttgart-Zuffenhausen. De RS2 was een krachtige verschijning, hij had grote luchtinlaten en een brede reflectorband tussen de achterlichten. De buitenspiegels, velgen en mistlampen kwamen rechtstreeks van de Porsche 911 (993). De Audi RS2 beschikte destijds over een 2,2-liter vijfcilinder turbomotor met een vermogen van 315pk (232kW) en een koppel van 410Nm. De rode lijn van de toerenteller stond bij 7.200tpm. De kracht van de vijfcilinder werd via een zesbak overgebracht op de vier aangedreven wielen. De prestaties van de RS2 spreken ook vandaag nog tot de verbeelding: de sprint van 0-100km/h duurt 5,4s en de topsnelheid bedraagt 262km/h. Deze eerste RS bleek een trendsetter te zijn, met ruimte voor 5 volwassenen plus bagage en de mogelijkheid om een Honda NSX en een Porsche 993 Carrera bij te houden.

B5 RS4 Avant

Zes jaar later en een nieuw platform van de B5 Audi A4 leidde tot de nieuwe S en RS varianten, waaronder de legendarische RS4 Avant – opnieuw enkel in de Avant versie te verkrijgen. De B5 RS4 Avant werd aangedreven door de Cosworth 2.7l twinturbo V6, met 382pk. Behalve de motor, was de RS4 Audi’s eigen project aangezien de banden met Porsche verbroken werden. De 0-100km/h cijfers waren nu een 4,9 seconden en was begrensd op een topsnelheid van 250km/h. De vraag naar de B5 RS4 was zo groot dat Audi haar productievolume moest verdubbelen. De productie ervan werd al na één jaar in 2001 stopgezet, met 6000 geproduceerde modellen.

C5 RS6

In 2002 voegde Audi een geheel nieuw model aan hun RS line-up, de RS variant van de A6 Sedan en Avant. Met een gespierde carrosserie, aluminium zijspiegels en twee ovale uitlaatpijpen liet de RS6 een intimiderende indruk na. Opnieuw was het Cosworth die de motortuning van de RS6 op zich nam en fabriceerde de 4.2l V8 met twee turbo’s die een 450pk uitbraakte. In combinatie met Audi’s vijftraps tiptronic versnellingsbak was de acceleratie tot 100km/h in 4,7s geklaard en was deze ook gelimiteerd op 250km/h. De speciale versie van een al speciale RS6; de RS6 plus werd in 2004 voorgesteld met lichtjes meer pk’s (480) en een hogere topsnelheid van 280km/h. Hoewel de eerste RS6 een icoon zal blijven, werd dit model gekenmerkt door een vaag stuurgevoel en had een zwaar ondersturend karakter.

B7 RS4 

Met de voorstelling van de nieuwe RS4 in 2006, kwam Audi na lange stilte weer in de spotlights te staan. Verkrijgbaar in Sedan, Avant en Cabrio wordt de B7 RS4 nog tot op heden herinnerd als het beste RS-model met zijn vlot rijgedrag, goede handling en uitmuntende motorisatie. De aandrijving was de alom bekende, hoogtoerige 4.2 liter grote atmosferische V8. Specs: 420pk @ 7800tpm, 430Nm, manuele zesversnellingsbak, 0-100km/h in 4,8s. Zoals alle modellen toen en volgens het afgesloten gentlement’s agreement tussen de Duitse autobouwers (al in de jaren ’70) was deze ook gelimiteerd op 250km/h. Na reeds 18 maanden riep Audi de productie van de B7 RS4 halt toe.

C6 RS6 

In 2008 deden de ingenieurs in Neckarsulm (de thuisbasis van quattro GmbH) volop mee in de pk-strijd met de C6 RS6 met een 580pk (650Nm) tellende twinturbo 5.0l V10, hun antwoord op de BMW M5 en Mercedes E63 AMG van die tijd. Desondanks het hoge gewicht van deze mastodont (2025kg) accelereerde de RS6 in 4,6 seconden naar 100km/h, al ging dit wel gepaard met een gigantisch verbruik. Al was dit een héél snelle wagen, velen twijfelden aan integriteit van de RS-badge aangezien zo’n krachtige wagen misschien té beschaafd was.

TT RS 

Het volgende jaar besloot Audi het over een andere boeg te gooien en om de concurrentie aan te gaan met de Porsche Cayman ontwierp het de Audi TT RS. Deze TT op anabolen met grote luchtinlaten en achterspoiler was opvallend, al was de motor voorin nog meer opmerkenswaardig met de comeback van de vijfcilindermotor. Deze 2,5 liter grote vijfcilinder met turbo had 340pk (450Nm). De plus variant werd in 2012 gelanceerd, met een vermogenswinst van 15pk (465pk) en zonder snelheidsbeperking (280km/h). De TT RS werd bekend voor zijn snel wendbaar karakter en zuinig te zijn na een stevig ritje.

RS5 Coupé 

De poging om de magische B7 RS4 te laten opvolgen werd door Audi eerst met de RS5 Coupé tewerkgesteld in 2010. Met dezelfde atmosferische 4.2l FSI V8 als in de B7 RS4, maar met iets meer pk’s (450pk @ 8500rpm en 430Nm) was de RS5 Coupé enkel verkrijgbaar met een zeventraps S-tronic (transmissie met dubbele koppeling) versnellingsbak. 0 tot 100 werd in 4,6 seconden afgelegd en de RS5 was er om bekend om in elke omstandigheid zijn mannetje te staan. Al mocht er wat meer engagement zijn en voelde nog steeds zwaar aan. 

RS3 Sportback 

Dat zelfde jaar werd ook de RS3 aan de wereld voorgesteld. Met dezelfde powertrain als de TT RS was deze enkel te verkrijgen met een S-tronic met 7 versnellingen, iets wat van de RS3 een extreem capabele hot hatch maakte. Desondanks het motor- en dagelijks inzetbaar karakter, kampte de RS3 toch met een vaag stuurgevoel en miste het chassis wat finesse.

B8 RS4 

In 2012 ging quattro GmbH terug naar zijn roots met de laatste nieuwe RS4, die alleen in de Avant vorm te verkrijgen is. De styling bleef weliswaar agressief met brede wielkasten, grote luchtinlaten en knoerten van uitlaten achteraan. Het gebruikt dezelfde 4.2 FSI V8 als van zijn Coupé broer, de Audi RS5. 0-100km/h is in 4,7s geklaard en is gelimiteerd op 250km/h, al kan een optie de RS4 laten doorgaan tot 280km/h.

C7 RS6

Ook in dat jaar zag de laatste RS6 het levenslicht, met een geheel nieuwe 4.0l twinturbo V8 die de kolossale V10 op pensioen stuurde. Met zijn 560pk is hij zelfs minder krachtig als zijn voorganger, al belette dit niet om toch sneller naar 100km/h te accelereren in een duizelingwekkende 3,9 seconden, en net geen 0,3 seconden trager te zijn dan een Porsche 997 GT2 na de eerste 400m. Impressive, al zeg ik het zelf. Ook de later voorgestelde RS7 had dezelfde specificaties.

RS Q3

De RS Q3 is het achtste lid van de zich steeds verder uitbreidende RS-familie van Audi. Hij beschikt over de 2,5-liter vijfcilinder TFSI-motor die al drie jaar achtereen is uitgeroepen tot ‘Engine of the Year’. De direct ingespoten turbomotor levert een vermogen van 310pk (228kW) en een maximaal koppel van 420Nm.

RS4 Avant Nogaro selection 

Om deze bijzondere mijlpaal dit jaar van de RS-stal op gepaste wijze te vieren, introduceerde Audi op het autosalon van Genève de RS4 Avant Nogaro selection. Waar de B8 RS4 in de traditionele RS-kleur Nogaro blue werd uitgevoerd. Nogaro blauw was optionele kleur bij de Avant RS2 waar deze tint een hommage was aan de overwinningen die Audi in 1993 op het circuit van Nogaro behaalde in het Franse Toerwagenkampioenschap.

Tenslotte lijkt quattro GmbH met de RS Q3 wel van plan om van elk model een RS-versie te maken, waarmee zeker vast staat dat er nog enkele leuke RS-modellen op de planning staan zoals de nieuwe RS3. Waarschijnlijk ook als berline verkrijgbaar, als we naar het A3 clubsport quattro concept kijken die gisteren voorgesteld werd. Verder komt er misschien een RS variant van de A1, nu de S1 toch lijkt aan te slaan? En wie weet maken ze ook een RS variant van de mini-SUV, de Q1 die in 2016 in productie zal gaan. Wie zal het zeggen? Alleen de mannen in Neckarsulm weten het zeker.