Nieuws

Audi R8 LMX

Door Spillies op 10 mei 2014 14:33

De eerste productieauto met laserlicht in een beperkte oplage van 99 stuks

Audi presenteert het lichtend voorbeeld onder de supersportwagens: de R8 LMX met laser-grootlicht. De uitlevering van deze speciale uitvoering (totale oplage: 99 exemplaren) start deze zomer. Andere attracties van de R8 LMX zijn de 5,2-liter V10 met 570pk (419kW) die voor zinderende prestaties zorgt en de exclusieve uitvoering van in- en exterieur.

De R8 LMX zet een mooie Audi-traditie voort: in 2008 was de Audi R8 de eerste productieauto met volledige LED-verlichting, in 2010 introduceerde Audi in de A8 Navigation based Lighting. In 2012 werd de vernieuwde R8 leverbaar met dynamische knipperlichten en in 2013 debuteerde de Matrix LED-technologie in de vernieuwde A8. Bij de ontwikkeling van de laserlicht-technologie werkten de R8-engineers nauw samen met de collega’s van de autosportafdeling: ook de R18 e-tron quattro raceauto’s die in juni deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans hebben laserlicht.

En zo werkt het

Bij laser-grootlicht van de R8 LMX genereren lasermodules een lichtbundel die maar liefst twee keer zo lang is als die van een LED-module. Elke lasermodule beschikt over vier krachtige laserdiodes met een diameter van 300 micrometer. Deze diodes zorgen voor een blauwe laserstraal met een golflengte van 450 nanometer. Een zogenaamde fosfor-converter zet deze straal om in wit licht met een kleurtemperatuur van 5.500 Kelvin. Dit is ideaal aangepast aan het menselijke oog, vooral ook omdat het voor een uitstekend contrast zorgt. Bijkomend voordeel daarvan: de ogen raken minder snel vermoeid. De zogenaamde laserspot van de R8 LMX komt in actie bij snelheden vanaf 60 km/h en vormt een aanvulling op het LED-grootlicht. De bestuurder profiteert hiermee van een duidelijk groter blikveld en dat komt de veiligheid sterk ten goede. Door de slimme samenwerking tussen speciale camera’s en de individueel aan te sturen lichtdiodes kan er met grootlicht worden gereden zonder tegenliggers te verblinden.

Spectaculaire V10

De R8 LMX heeft een 5,2-liter V10 met een vermogen van 570pk (419kW) en een koppel van 540Nm. De V10 is gekoppeld aan de compacte zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Ook op deze speciale R8 is quattro permanente vierwielaandrijving standaard. De hightech aandrijflijn zorgt voor zinderende prestaties. Zo sprint de R8 LMX in 3,4s van 0-100km/h en hij haalt een topsnelheid van 320km/h. Het gemiddelde verbruik komt uit op 12,9l/100km (CO₂: 299g/km). De R8 LMX heeft standaard 19-inch lichtmetalen wielen en keramische remschijven met rode remklauwen.

Exclusief

De R8 LMX heeft diverse unieke herkenningspunten. Dat begint met de speciale lakkleur Arablauw. De grote, vaste achterspoiler is evenals andere ‘aero-delen’ (diffuser, sideblades, splitter) uitgevoerd in met koolstofvezel versterkte kunststof. Andere bijzondere accenten: de titaniumkleurige roosters van de grille en de in hoogglans zwart uitgevoerde uitlaatpijpen.

In het interieur springen diverse blauwe accenten direct in het oog. Zo zijn de sportstoelen bekleed met fijnnappa-leder met een ruitpatroon in Sepangblauw. Ook vele stiksels zijn blauw. De dakhemel is afgewerkt met zwarte alcantara en de deurbekleding met zwart fijnnappa-leder. Ook zijn er afwerkingsaccenten van mat-carbon in het interieur te vinden en verlichte dorpels zorgen ervoor dat de entree goed verlicht is. De R8 LMX zal in Duitsland €210.000 kosten en zal waarschijnlijk vanaf de zomer op de baan te spotten vallen.