Nieuws

Audi RS4 Avant

Door Spillies op 14 februari 2012 19:40

De langverwachte nieuwe RS4 Avant viert zijn wereldpremière in Genève

Op de autotentoonstelling van Genève (van 8 tot 18 maart) vindt de wereldpremière van de Audi RS4 Avant plaats. Onder het indrukwekkende uiterlijk schuilt pure hightech. Deze über A4 krijgt de 450pk sterke V8 in combinatie met quattro en zeventraps S tronic-transmissie en de quattro permanente vierwielaandrijving. De prestaties zijn van uitzonderlijk niveau en dat in combinatie met een zeer hoge mate van gebruiksgemak.

De nieuwe Audi RS4 Avant maakt gebruik van een met de hand geassembleerde, atmosferische 4,2-liter V8. Het topvermogen van 450pk (331kW) wordt bij 8250 tpm afgegeven. Het specifieke vermogen bedraagt 108pk per liter. Het maximale koppel van 430Nm is beschikbaar tussen 4000-6000 tpm. De topsnelheid is begrensd op 250km/h (optioneel: 280km/h). De sprint van 0 tot 100km/h duurt mede dankzij standaard Launch Control slechts 4,7 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 11,0l/100 km.

De RS4 Avant wordt standaard geleverd met de zeventraps S tronic-transmissie. Deze schakelt dankzij de dubbele koppeling razendsnel en zonder de aandrijfkracht te onderbreken. De versnellingsbak werkt automatisch, maar heeft ook een handschakelmogelijkheid met ‘paddles’ aan het stuur. Ook quattro permanente vierwielaandrijving is standaard. Dankzij het kroonwiel-differentieel is het mogelijk de aandrijfkracht tussen vóór- en achteras te variëren. Zo kan maximaal 70% van de aandrijfkracht naar de voorwielen worden gestuurd en tot 85% naar de achterwielen. Onder normale omstandigheden bedraagt de verdeling 40:60. Bovendien is de aandrijfkracht op ieder individueel wiel variabel. Dit zorgt voor maximale grip én dynamiek. Een sportdifferentieel is optioneel.

De Audi RS4 Avant heeft een multilink voor- en achteras; veel onderdelen ervan zijn van aluminium. Ten opzichte van een Audi A4 is het onderstel van de RS4 Avant met 20 milimeter verlaagd en de afstemming is stevig-sportief. Standaard is de snelheidsafhankelijke elektromechanische stuurinrichting die opvalt door precisie én optimale feedback. De "Dynamic steering" is optioneel. De RS4 beschikt over 19" lichtmetalen wielen (20" optioneel). Het remsysteem met 365mm-schijven vóór (inwendig geventileerd en radiaal doorboord) is zo ontworpen dat warmte optimaal wordt afgevoerd. Door de lichtgewicht uitvoering wordt het onafgeveerde gewicht bovendien met 3kg beperkt. Als optie zijn keramische remschijven vóór (380mm) leverbaar.

Verder beschikt de Audi RS4 Avant standaard over een ESP met sportmodus. Bovendien is het volledig uit te schakelen. Ook Audi drive select is standaard. Daarmee kan de bestuurder de respons van onder meer gaspedaal, besturing en motor en versnellingsbak naar wens instellen. Er is keuze uit drie modi: comfort, auto, en dynamic. In de dynamic-stand is het uitlaatgeluid nog indringender. Terugschakelen gaat dan automatisch vergezeld van tussengas. Een sportonderstel met Dynamic Ride Control met variabele demperinstelling is optioneel.

De RS4 Avant dankt zijn krachtige voorkomen onder meer aan de in mat-aluminium uitgevoerde grille en de voorbumper met grote luchtinlaten en splitter. Andere eyecatchers zijn de verbrede wielkasten in de stijl van de oer-quattro uit de jaren ’80, de specifieke dakspoiler en de markante achterbumper met diffuser en twee grote ovalen uitlaatpijpen. Een speciaal sportuitlaatsysteem is optioneel. Ten opzichte van de A4 Avant is de RS4 20mm langer, 24mm breder en 20mm lager. De kristaleffect exterieurkleuren Prismazilver en Pantherzwart zijn specifiek voor de RS4 Avant.

Het interieur van de Audi RS4 Avant is volledig in zwart uitgevoerd en uitgesproken sportief. Met leer en alcantara beklede sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn standaard. Racestoelen of geventileerde klimacomfortstoelen zijn optioneel. Het multifunctionele sportstuur is aan de onderzijde afgevlakt. In het bestuurdersinformatiesysteem is een speciaal RS-menu met onder meer een laptimer en olietemperatuurmeter opgenomen. Ondanks het sportieve karakter biedt de Audi RS4 Avant volop gebruiksgemak. De bagageruimte heeft bijvoorbeeld een maximaal volume van 1.430 liter. Op verzoek wordt de auto geleverd met een elektrisch bediende achterklep.
De Audi RS4 Avant is in alle opzichten aan individuele wensen aan te passen. Er is bijvoorbeeld een breed scala aan assistentie- en communicatiesystemen beschikbaar. Met de Bluetooth–autotelefoon online is het bijvoorbeeld mogelijk gebruik te maken van online functies zoals Google Earth.

De Audi RS4 Avant wordt in september van dit jaar verwacht. De prijsstelling is nog niet bekend.