Nieuws

Audi RS5

Door Spillies op 25 februari 2010 0:00

Eindelijk is de lang verwachte nieuwe telg binnen de RS-familie er; de RS5.

Voor de RS variant van de A5 komt quattro GmbH op de proppen met een doorontwikkelde 4.2 FSI V8 die nauw verwant is met de 5.2 FSI V10 van uit de R8. Dit hoogtoerig en atmosferisch blok braakt een 450pk (331 kW) bij 8.250t/min uit met een koppel van 430Nm die piekt tussen de vier- en zesduizend toeren.

Verder doet hij 0 tot 100km/h in 4,6 seconden en de topsnelheid is begrensd op een 250km/h, maar kan eventueel door quattro GmbH zelf opgetrokken worden tot 280km/h. Nog wat cijfertjes; de RS5 Coupé weegt 1.725kg en het gemiddeld verbruik bedraagt 10,8l per 100km, 1,1l minder dan zijn voornaamste concurrent: de BMW M3 Coupé (met M DTC).

Schakelen gebeurt met een zeventraps S tronic bak met flippers achter het stuur en uiteraard heeft deze de quattro-vierwielaandrijving met de krachtverdeling ingesteld op 40:60 (v/a). Wel met een nieuw middendifferentieel (Kronenraddifferential) die speciaal voor deze RS5 werd ontworpen.

De RS5 ligt 20 millimeter dichter bij het asfalt dan een gewone A5 en lichtmetalen 19” velgen behoren tot de standaarduitrusting, maar voor koolstofvezel remmen moet je bijbetalen. Aan de buitenkant vinden we ook nog een achterspoiler die automatisch omhoog komt bij 120km/h.

Binnenin behoren met leder en alcantara beklede sportzetels tot de standaarduitrusting. Sportievere kuipstoelen of juist comfortabelere zetels staan op de optielijst. De stuurwiel is met geperforeerd leder bekleed. Het interieur is bekleed met elementen van koolstofvezel. De pedalen, het MMI-paneel en de voetsteun hebben aluminiumlook. Sierstukken van geborsteld aluminium en pianolak staan op de optielijst.

De levering van de Audi RS5 begint in het voorjaar aan de prijs van 77.700€ in Duitsland.