Nieuws

Audi RS5 facelift

Door Spillies op 12 september 2011 20:51

Op de IAA in Frankfurt viert dit ultrasportieve Audi-model zijn wereldpremière: de RS5 met een nieuwe 450pk sterke V8-motor

De nieuwe Audi RS5 beschikt over een atmosferische 4,2-liter V8-motor die nauw verwant is aan de V10 uit de Audi R8. De direct ingespoten V8-motor heeft een vermogen van 331 kW/450 pk bij 8.250 tpm. Het maximale koppel van 430 Nm is continu beschikbaar tussen 4.000 en 6.000tpm.

Die V8 is goed voor indrukwekkende prestaties; de topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h (280 km/h op verzoek) en de sprint van 0 tot 100km/h duurt 4,6 seconden. In de praktijk valt de V8 op door zijn gretige karakter en indringende sound. De Audi RS 5 is standaard uitgevoerd met een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en handschakelmogelijkheid, de hoogste versnelling heeft ten behoeve van een zo gunstig mogelijk verbruik een lange overbrenging.

De RS5 heeft standaard quattro permanente vierwielaandrijving. Dit systeem is uitgevoerd met een centraal kroonwieldifferentieel, daarmee is het mogelijk de aandrijfkracht tussen vóór- en achteras variabel te verdelen. Indien nodig kan maximaal 70% van de aandrijfkracht naar de voorwielen gaan en tot 85% naar de achterwielen. Onder normale omstandigheden is de verdeling 40/60. Het torque vectoring system is standaard. Dit voorkomt dat de binnenste wielen bij dynamisch bochtgedrag hun grip verliezen. Een sportdifferentieel is zonder meerprijs beschikbaar. Andere factoren die bijdragen aan het dynamische karakter zijn de onafhankelijke vóór en achterwielophanging (grotendeels van aluminium), het verlaagde onderstel en de nieuwe snelheidsafhankelijke elektromechanische stuurbekrachtiging. De 19-inch lichtmetalen velgen met 265/35-banden zijn standaard (20-inch velgen optioneel). Het remsysteem is uitgevoerd met inwendig geventileerde schijven (diameter vóór: 365 mm). Audi drive select met keuze uit drie basis set-ups (comfort, auto en dynamic) is standaard en verder zijn de interessante opties de keramische remschijven, dynamic steering en een sportonderstel met dynamic ride control.

De Audi RS5 springt in het oog door zijn karakteristieke, uitgebouwde wielkasten en ook door zijn specifieke grille, de xenon plus-koplampen en de LED-dagrijverlichting. Van achteren zijn de diffuser met de twee grote ovalen uitlaatpijpen de blikvangers, de LED-achterlichtunits zijn nieuw op deze performante RS5 Coupé. De sfeer in het interieur is sportief-elegant. De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn bekleed met een combinatie van leer en alcantara en het met leer beklede multifunctionele, sportstuur is aan de onderzijde afgevlakt. In het informatiesysteem voor de bestuurder is het RS-menu geïntegreerd, hiermee kunnen bijvoorbeeld rondetijden worden weergegeven.