Nieuws

Audi S3 Cabriolet

Door Spillies op 19 februari 2014 20:32

De open lucht op zijn sportiefst

Het cabrio-seizoen van 2014 begint dit jaar op de autotentoonstelling van Genève, want Audi presenteert daar de spectaculaire S3 Cabriolet. Deze elegante Cabriolet met elektrisch bediende softtop heeft een 2.0 TFSI-motor met een vermogen van 300pk (211kW) en een koppel van 380Nm. De prestaties zijn indrukwekkend, toch bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 7,1l/100km. Grip, stabiliteit en dynamiek zijn van topklasse dankzij standaard quattro vierwielaandrijving. De S3 Cabriolet komt deze nazomer op de markt.

De eerste attractie van de S3 Cabriolet is zijn elektrisch bediende softtop. In de elegante stoffen kap, die in drie kleuren leverbaar is, zijn ten behoeve van een zo laag mogelijk gewicht materialen als aluminium en magnesium verwerkt. Het openen en sluiten van de kap duurt slechts 18 seconden, desgewenst zelfs als de auto rijdt (tot 50km/h). De softtop is bovendien een belangrijke comfortfactor: zowel de thermische als akoestische isolatie is perfect. De S3 Cabriolet is herkenbaar aan typische S-stijlelementen als de markante luchtinlaten in de voorbumper, de grille in honingraatdesign, afwerkingsaccenten in platinagrijs en diverse aluminium details (buitenspiegels, dorpelbescherming). In de achterbumper is een diffuser geïntegreerd; ook de vier uitlaatpijpen zijn een typisch Audi S-detail.

Efficiënte kracht: 2.0 TFSI

De S3 Cabriolet heeft  een aluminium motorkap. Daaronder bevindt zich een 2.0 TFSI-motor met een vermogen van 300pk (211kW). Het maximale koppel is beschikbaar het brede toerengebied van 1.800-5.500tpm. De motor is standaard gekoppeld aan de snel schakelende zestraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling. De versnellingsbak werkt volautomatisch maar is ook handmatig te bedienen door middel van ‘paddles’ aan het stuur. De prestaties zijn mede dankzij standaard ‘launch control’ indrukwekkend. De 1.620kg wegende S3 Cabriolet sprint in slechts 5,4s van 0-100km/h en de topsnelheid bedraagt 250km/h. Het NEDC-verbruik bedraagt gemiddeld 7,1l/100km (CO2: 165g/km). De 2.0 TFSI kent vele hightech details. Zo heeft hij zowel directe als indirect inspuiting. Het Audi valve lift system maakt de kleptiming variabel. Dit zorgt voor een optimale verbranding onder alle omstandigheden. Ook het intelligente warmtemanagement en de lage interne weerstand komen zowel de prestaties als de efficiency ten goede. In het uitlaatsysteem zijn ‘soundflaps’ opgenomen. In ‘Dynamic-modus’ gaan deze open en wordt het motorgeluid nog intenser. Voor een rustige loop is de motor uitgevoerd met twee balansassen.

quattro: voor dynamiek en veiligheid

Uiteraard heeft ook de S3 Cabriolet quattro. Audi is in het segment van compacte cabriolets de enige aanbieder van permanente vierwielaandrijving. Het quattro-systeem voor de S3 is specifiek ontworpen voor Audi-modellen met dwarsgeplaatste motor. Het hart is een nieuwe lamellenkoppeling op de achteras, die elektronisch aangestuurd en hydraulisch wordt bediend. Normaal gesproken gaat het grootste deel van de aandrijfkracht naar de voorwielen. Zodra de voorwielen minder grip krijgen, wordt automatisch aandrijfkracht naar de achterwielen gestuurd. De lamellenkoppeling zorgt ervoor dat deze verdeling volledig variabel is.

Dynamiek is overal

Naast de krachtige motor, de snelle transmissie en quattro vierwielaandrijving zijn er meer factoren die bijdragen aan de hoge mate van rijplezier. Zo speelt de gunstige gewichtsverdeling  van de S3 Cabriolet (V/A: 56/44%) een belangrijke rol en dat geldt ook voor de multilink achteras en de ‘scherp’ afgestemde voorwielophanging. Ook beschikt de S3 Cabriolet over een verlaagd onderstel (-2,5cm vergeleken met de A3 Cabriolet) en over progressive steering; de rack&pinion-stuurinrichting met snelheidsafhankelijke variabele overbrenging. Elektromechanische progressive steering die samen kan werken met verschillende assistentiesystemen is optioneel. Het ESC van de nieuwste generatie wekt nauw samen met quattro en versterkt zo het dynamische karakter. De bestuurder kan zelf kiezen uit de rijmodi comfort, auto, dynamic, efficiency en individual. Standaard staat de Audi S3 Cabriolet op 18-inch lichtmetalen wielen. Ook 19-inch wielen zijn leverbaar. Het remsysteem heeft 340mm-schijven vóór met witte remklauwen. Rode remklauwen met S3-logo’s zijn optioneel.

Ook sportief: interieur

De S3 Cabriolet biedt plaats aan vier inzittenden en hij heeft een kofferruimte met een inhoud van 285 liter (245 liter met neergeklapte softtop). De leuningen van de achterstoelen zijn neer te klappen voor extra bagageruimte. De interieurafwerking benadrukt het sportieve karakter van de S3 Cabriolet. Mooie accenten zijn bijvoorbeeld de aluminium afwerkingsdelen en de specifieke S-instrumenten in donkergrijs metallic met witte cijfers en wijzers. Het centrale display verwelkomt inzittenden met het S3-logo. Uiteraard ook aan boord: een met leer bekleed multifunctioneel sportstuur  dat aan de onderzijde is afgevlakt. Ook standaard zijn sportstoelen met verlengbare zitting. Ze zijn bekleed met een combinatie van Pearl Nappa leder en een S3-specifieke stof. Als optie zijn combinaties van Nappa en/of Velvet leder en alcantara beschikbaar. Bij de standaarduitrusting zijn de volgende zaken inbegrepen: diefstalalarm, volautomatische airconditioning, Xenon koplampen en het bagagepakket. Interessante opties zijn de S sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, verwarming ter hoogte van het hoofd (geïntegreerd in de stoelen) en LED hoofdverlichting. Ook op het gebied van (online) infotainment zijn de mogelijkheden vrijwel onbegrensd. MMI navigatie plus met MMI touch is bijvoorbeeld leverbaar met LTE-module voor internet met S3-snelheid. Ook het Bang & Olufsen sound system met 13 speakers is beschikbaar. Ook voor de S3 Cabriolet zijn de nieuwste assistentiesystemen leverbaar waaronder de adaptieve cruise control, Audi side assist, Audi active lane assist, verkeerstekenherkenning, park assist met weergave op het display en het ‘vooruitkijkende’ veiligheidssysteem the Audi pre sense.

De Audi S3 beleeft zijn wereldpremière op de autotentoonstelling van Genève (6-16 maart). Hij wordt in september op de markt verwacht;  prijzen zijn nog niet bekend.