Nieuws

Audi Sport quattro concept

Door Spillies op 04 september 2013 0:21

De plug-in hybrid in combinatie met een twin-turbo V8 zorgt voor niet minder dan 700pk

Audi presenteert op de Internationale Autotentoonstelling van Frankfurt (IAA, 12-22 september) de Sport quattro concept. Opmerkelijk, om te beginnen door de lijnvoering waarvoor de ‘oer-quattro’ als inspiratiebron diende én vanwege de innovatieve plug-in hybride aandrijflijn met een systeemvermogen van 700pk (515kW).

De Audi Sport quattro concept is 4,60 meter lang, 1,96 meter breed en 1,39 meter hoog. Het krachtige silhouet wordt sterk bepaald door de korte overhangen, de ruime wielbasis (2,78m.) en de 21-inch lichtmetalen wielen. In het uiterlijk komt de verwantschap met de oer-quattro op subtiele wijze tot uiting. Opvallende stylingdetails zijn bijvoorbeeld de markante C-stijlen, de rechthoekige koplampen (met Matrix LED-technologie) en de uitgebouwde wielkasten. Andere elementen die de Sport quattro concept tot een krachtige verschijning maken, zijn de zeshoekige singleframe grille met honingraatdesign, de grote luchtinlaten vóór en opzij en de sportieve splitter van met koolstofvezel versterkte kunststof. Achter springt de diffuser met de twee grote uitlaatpijpen direct in het oog.

Aandrijflijn: uitermate innovatief en krachtig
Als het gaat om prestaties is de Sport quattro concept sterk toekomstgericht. Hij maakt namelijk gebruik van een plug-in hybride aandrijflijn met een systeemvermogen van 700pk (515kW) en een koppel van 800Nm. De verbrandingsmotor is Audi’s 560pk (412kW) sterke vierliter V8 biturbo. Deze motor is uitgevoerd met innovatieve efficiencyverhogende technologieën als Cylinder On Demand (COD). Tussen de V8 en de achttraps Tiptronic-transmissie is een krachtige (110kW en 400Nm) schijfvormige elektromotor ingebouwd. Deze wordt gevoed door een vloeistofgekoelde lithium-ion batterij met een capaciteit van 14,1kWh. Deze batterij is ten behoeve van een optimale gewichtsverdeling achterin gemonteerd. Er is keuze uit drie aandrijfmodi. In volledig Elektrische modus (EV) kan maximaal 50 kilometer worden afgelegd (lokaal emissievrij). In Hybride-modus wordt voor het meest efficiënte samenspel van V8 en elektromotor gekozen en in de Sport-modus is de aandrijflijn volledig afgestemd op maximale prestaties.

Verantwoorde topprestaties
Als de V8 en de elektromotor samen optrekken, sprint de Audi Sport quattro concept in slechts 3,7 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid bedraagt 305 km/h. Ondanks het enorme prestatiepotentieel komt het gemiddelde normverbruik uit op slechts 2,5l/100km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 59g/km.
De rijdynamiek is niet alleen een kwestie van ‘snelle cijfers’. Het weggedrag van het studiemodel is zeer dynamisch door de multilink voor- en achterwielophanging, de stugge afstemming van vering en demping en Dynamic Steer, de stuurinrichting met variabele overbrenging. De Audi Sport quattro concept is uitgevoerd met 21-inch lichtmetalen wielen. Het remsysteem maakt gebruik van keramische remschijven.

Audi ultra: lichter, zuiniger en sneller
De combinatie van hoge prestaties en gunstig verbruik komt mede op het conto van de Audi ultra lichtgewicht bouwwijze. De structuur van de auto kenmerkt zich door een groot aandeel aluminium. Ook deuren en wielkasten zijn van aluminium. Het dak, de motorkap en de achterklep zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof.

Sportiviteit van binnenuit
Het interieur van de Audi Sport quattro concept biedt plaats aan vier volwassenen. Voor elke inzittende is er een eigen sportstoel met geïntegreerde hoofdsteun. De sfeer aan boord wordt bepaald door donkere grijstinten. Voor de informatievoorziening voor de bestuurder zorgt een digitaal combi-instrument en een head-up display. Via het multifunctionele stuurwiel kan de bestuurder de gewenste informatie ‘ophalen’. Zo is er de Race-modus waarbij de toerenteller centraal komt te staan en waarbij functies als stopwatch en de ‘lap-timer’ onder handbereik komen. In de Setup-modus is gedetailleerde circuitinformatie beschikbaar. Overigens laat het stuurwiel zelf al zien wat we in komende sportieve modellen van Audi mogen verwachten. Andere sportieve accenten in het interieur zijn de zichtbaarheid van lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel en aluminium en de dwarsversteviging achter de zitplaatsen achterin.

Iconische waarde sinds 1980
Sinds 1980 is ‘quattro’ een begrip. In dat jaar introduceerde Audi onder die naam zijn eerste sportwagen met permanente vierwielaandrijving. Deze ‘oer-quattro’ was goed voor vele overwinningen in de rallysport en bij legendarische ´hillclimbs’ als Pikes Peak. Sinds 1980 heeft Audi meer dan vijf miljoen personenauto’s met quattro permanente vierwielaandrijving geproduceerd.