Nieuws

Audi wint voor het tweede jaar op rij het WK lange-afstandsracen (FIA WEC)

Door Spillies op 14 november 2013 19:05

Le Mans-winnaars Duval/Kristensen/McNish wereldkampioen bij coureurs

Nadat Audi in de voorgaande race in het Japanse Fuji al het wereldkampioenschap bij de constructeurs had binnengehaald, viel nu ook de beslissing om de rijderstitel in het FIA WK lange-afstandsracen ten gunste van Audi uit. De coureurs: Loïc Duval, Tom Kristensen en Allan McNish hadden aan de derde plaats in de voorlaatste seizoensrace op het Grand Prix-circuit van Sjanghai genoeg om de wereldtitel bij de rijders veilig te stellen. De overwinning in de voorlaatste ronde van het seizoen ging naar de Audi van uittredend wereldkampioenen Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Tréluyer.

Voor Audi was er volop reden tot tevredenheid na afloop van de zevende race van het FIA WK lange-afstandsracen (WEC) op het circuit van Sjanghai. De overwinning voor Fässler/Lotterer/Tréluyer met de Audi R18 e-tron quattro met startnummer 1 en de voortijdig behaalde wereldtitel voor de rijders Kristensen/McNish/Duval met de andere Audi met startnummer 2 waren genoeg reden voor een feestelijke stemming. Met dit succes hebben nu alle zes de rijders die voor Audi het volledige WK rijden, in hun loopbaan één wereldtitel gewonnen. Vorig jaar wonnen Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Tréluyer als eersten het destijds nieuw in het leven geroepen ‘FIA World Endurance Championship’, terwijl dit jaar Tom Kristensen, Allan McNish en Loïc Duval in hun voetsporen volgden. Het kampioenstrio van dit seizoen behaalde tot dusver drie overwinningen: in Silverstone, tijdens de 24 Uur van Le Mans en in Austin in de Amerikaanse staat Texas. Daarbij kwamen tweede plaatsen in Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen, in São Paulo en Fuji en de derde plaats in Sjanghai. Met nog één race te gaan, op 30 november in Bahrein, zijn de drie Audi-coureurs daarmee niet meer in te halen door de concurrentie.
 
Beslissing in belangrijkste afzetland Audi
De beslissing in de strijd om het WK viel in China, als land de belangrijkste afzetmarkt voor Audi. De overwinning in de zes-uursrace door Fässler, Lotterer en Tréluyer was tevens de eerste sportwagenzege voor Audi in China. Het circuit van Sjanghai is qua karakter niet gunstig voor de Audi R18 e-tron quattro, maar ondanks dat feit en een extra pitstop vanwege een lekke band, stelde het Audi-trio toch de overwinning in de wedstrijd veilig. Voor Kristensen, McNish en Duval was het doel vooral geen onnodige risico’s te nemen om zodoende voortijdig de titelstrijd in het rijdersklassement te kunnen beslissen. Die strategie bleek succesvol. Nu kan Audi zonder druk aan de achtste en laatste race van het WK, op 30 november in Bahrein, beginnen. Daar wil het merk de zevende overwinning van het seizoen in het FIA WEC binnenhalen.

Tiende wereldtitel voor Audi
Het succes voor Tom Kristensen, Allan McNish en Loïc Duval betekent de tiende wereldtitel voor Audi in de autosport. In de jaren tachtig behaalde Audi de eerste wereldtitels met de legendarische Audi quattro in de rallysport: het WK voor merken in 1982 en 1984 en het WK voor rijders in 1983 (Hannu Mikkola) en 1984 (Stig Blomqvist). Daarna volgden de rijders- en merkentitel in de FIA Wereldbeker voor Toerwagens in 1995 dankzij Frank Biela in de Audi A4 quattro. En het meest recent de rijders- en merkentitel in het FIA WK lange-afstandsracen in 2012 en nu dus ook in 2013.