Nieuws

De nieuwe Audi R18 e-tron quattro

Door Spillies op 13 december 2013 22:03

Zelfde naam, maar geheel nieuwe techniek

Met een volledig nieuw ontwikkeld Le Mans-prototype gaat Audi in 2014 op jacht naar de derde opeenvolgende titel in het FIA WK Lange-afstandsracen (WEC) en wederom een overwinning tijdens de 24 Uur van Le Mans. Opnieuw kiest Audi daarbij voor technische innovaties die ook relevant zijn voor de reguliere productiemodellen van het merk.
De Audi R18 e-tron quattro voor modeljaar 2014 is de meest complexe raceauto die Audi ooit heeft gebouwd. Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe hybride-sportwagen op een consequente doorontwikkeling van de WK-winnende auto en de Le Mans-winnaar van de afgelopen twee jaar. Het nieuwe reglement dat in 2014 van kracht wordt, is echter de reden dat Audi Sport vrijwel elk onderdeel nieuw moest ontwikkelen. “De volgende Audi R18 e-tron quattro staat voor een volledig nieuwe generatie van Le Mans-prototypes”, verklaart Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich. “Het LMP1-reglement is in de basis veranderd. Het gaat erom met veel minder energie soortgelijke rondetijden te rijden als tot dusver. Met minder méér bereiken, dat is de weg voor de toekomst.”

Nieuw technisch reglement
In het nieuwe technisch reglement werden tal van aspecten nieuw gedefinieerd, waaronder de aandrijving, de afmetingen van de carrosserie, de veiligheid en de aerodynamica. Audi heeft bij de R18 voor een soortgelijk concept als tot dusver gekozen, zij het met een aantal innovatieve detailoplossingen en een extra hybridesysteem. Een doorontwikkelde V6-TDI-motor drijft de achterwielen aan. Een hybridesysteem (ERS-K, Energy Recovery System Kinetic) zorgt voor extra aandrijving op de vooras. Daarnaast is er een hybridesysteem (ERS-H, Energy Recovery System Heat), dat energie opslaat die uit omgevormde warmte wordt gewonnen.
 
Aandrijflijn met TDI-motor en twee hybridesystem
De TDI-motor blijft een belangrijk onderdeel van de aandrijflijn. De doorontwikkelde dieselmotor levert een wezenlijke bijdrage aan de brandstofbesparing, die op grond van het nieuwe reglement nodig is. De nieuwe R18 e-tron quattro moet het met 30 procent minder brandstof doen dan zijn voorganger. Naast de verbrandingsmotor omvat het aandrijvingsconcept voor het eerst ook twee hybridesystemen. Zoals al in voorgaande jaren wordt bij het remmen kinetische energie op de vooras teruggewonnen, die wordt opgeslagen en indien nodig kan worden gebruikt. Voor het eerst is ook de turbocompressor van de verbrandingsmotor gekoppeld aan een elektromotor. Hierdoor wordt de warmte-energie van de uitlaatgasstroom omgezet in elektrische energie, bijvoorbeeld wanneer de laaddruk-limiet wordt bereikt. Ook deze energie kan worden opgeslagen. Afhankelijk van de situatie kan de energie vervolgens bij het accelereren weer aan de vooras worden afgegeven, maar indien gewenst ook aan de turbocompressor.

Aerodynamica en veiligheid
Niet alleen de motortechnici, ook de aerodynamica-specialisten kregen een forse opdracht. De auto moest reglementair smaller worden dan voorheen, maar daarentegen ook hoger, terwijl de afmetingen van de cockpit moesten worden vergroot. Voor het eerst mag er aan de voorkant een echte vleugel worden gemonteerd, terwijl anders dan bij het model van het afgelopen seizoen de uitlaatgassen aan de achterzijde juist niet meer voor het aanstromen van de diffusor mogen worden gebruikt. Om de veiligheid van de auto’s te vergroten, moest het monocoque worden verstevigd. Ook kabels ter bevestiging van de wielen zijn voortaan verplicht, zodat deze bij een ongeval niet meer kunnen losraken. Al deze veranderingen zorgen voor meer gewicht, terwijl het reglementair vastgelegde minimumgewicht juist werd verlaagd. Hierdoor profiteerden de technici optimaal van Audi’s ultra-lichtgewicht-constructietechnologie.

Debuut op Silverstone
De Audi R18 e-tron quattro beleeft op 20 april 2014 bij de zes-uursrace in het Britse Silverstone zijn eerste race. De 24 Uur van Le Mans op 14 en 15 juni 2014 is het hoogtepunt van het seizoen. Hier wil Audi zijn ‘Voorsprong door techniek’ opnieuw in de praktijk bewijzen en weer een nieuw hoofdstuk toevoegen aan de succesreeks van het merk in de klassieke race, die al sinds het jaar 2000 aanhoudt.