Nieuws

De onbekende Porsche-killer: Audi TT 2.7T RS

Door Spillies op 31 oktober 2013 22:06

Al is deze conceptcar nooit in productie gegaan, toch is het zeker de moeite om er hier eens over te berichten. Dankzij Fourtitude.com krijgt dit onbekende prototype de aandacht die hij in 2001 nooit gekregen heeft.

Dit jaar viert quattro GmbH zijn 30-jarige jubileum, waarvoor het een tentoonstelling houdt in het Audi Forum te Neckarsulm die begin deze maand geopend werd. Hoofdzakelijk staat het er vol van de RS-badge dragende nieuwe Audi modellen of de motorsport bolides, maar verder stond er ook een eerder bescheiden Imola gele TT van de eerste generatie. Op het eerste zicht niets op aan te merken buiten de ducktail spoiler op de koffer, maar schijn bedriegt, deze TT was het prototype voor een eventuele TT RS Mk1. Onder de motorkap ligt niet minder dan de 2.7T V6 vanuit de eerste generatie RS4 (B5). Deze V6 turbo hoeft geen inleiding bij de Audi liefhebbers, was eerst verkrijgbaar in de B5 S4 en de eerste A6 Allroad, later door Cosworth getuned voor de RS4 B5.

Maar nu zitten die liefhebber ook te denken, alle motoren werden toch dwars gemonteerd in de TT, terwijl de RS4 motor in de lengterichting lag? Inderdaad, dus wat u hier ziet is eigenlijk totaal geen TT, het is een RS4 chassis met versnellingsbak en brandstoftank die 17cm werd verkleind waar bovenop de TT carrosserie geplaatst werd. Niet voor de hand liggend, maar een knap staaltje ingenieurswerk!

De logica achter dit project hoeft u trouwens niet te ver te zoeken, volgens Stephan Reil (quattro GmbH’s Technical Director, nvdr.) werd dit project simpelweg gestart omdat Audi vond dat er nood was aan een sportwagen op de markt die naast de RS4 B5 te verkrijgen was. Er was in 2001 nog geen R8 uiteraard.

Dit prototype werd voor een jaar en een half gebruikt wat resulteerde in 20.000km op de klok. Stephan Reil beweert trouwens dat deze TT sneller was als de 911 van die tijd. Helaas kwam deze pre-TT RS niet tot productie, zoals de Sport Quattro concept van enkele jaren geleden zag zo’n magnifieke 4WD coupé het daglicht niet. Het eerder arbeidsintensief bouwproces van deze TT lag waarschijnlijk aan de oorzaak van deze beslissing. De snelste TT van de eerste generatie bleef daardoor de TT Sport en de huidige TT RS heeft trouwens minder pk’s dan deze Audi TT 2.7T RS.

Hier nog de technische data om af te sluiten:
- Motor:  V6 DOHC twin turbo met 5 kleppen per cilinder
- kW/pk: 280kW, 380pk @ 6,100 tpm
- Kopppel: 440 Nm @ 2,500 tpm
- Versnellingsbak: manuele 6 versnellingsbak met quattro permanente vierwielaandrijving
- Velgen/banden: 8.5 J x 18, 9- spoke design met 255/35 ZR 18 banden
- 0-100km/h: 4.8 seconden
- Topsnelheid: rond 295 km/h
- Gewicht (leeg): 1.580kg
- Productiejaar: 2001
- Productieaantal: 1

(Fotocredit: Gunter Stachon Photography)