Nieuws

Een TT hoog op zijn poten: Audi TT offroad concept

Door Spillies op 21 april 2014 15:19

Diverse nieuwe technologieën uit deze conceptcar bijna klaar voor serieproductie

Op de autotentoonstelling van Peking presenteert Audi de TT offroad concept: een vierdeurs vierzitter die de sportiviteit van een coupé combineert met het gebruiksgemak van een SUV. De stoere TT offroad concept maakt gebruik van plug-in hybride techniek – ook inductief laden is mogelijk. Het studiemodel levert topprestaties bij een gemiddeld verbruik van maar 1,9l/100km.

Ulrich Hackenberg is bij Audi verantwoordelijk voor technische ontwikkeling. Hij zegt het volgende over de TT offroad concept: “Dit studiemodel is onze visie op een toekomstig lid van de TT-familie. Hij heeft het sportieve DNA van de TT én de pluspunten van onze compacte SUV’s.”

Compact, krachtig design

De Audi TT offroad concept is compact: 4,39m lang en 1,85m breed. De wielbasis bedraagt 2,63m. Deze afmetingen komen ongeveer overeen met die van de Audi Q3. Het grote verschil zit in de hoogte van 1,53m - acht cm lager dan de Q3. Dit draagt evenals het typische TT design-DNA bij aan een zeer sportief uiterlijk. Opvallende kenmerken zijn de coupéachtige daklijn, de korte overhangen en de prominente wielkasten, die gedeeltelijk zijn uitgevoerd in grijze kunststof. Andere opvallende details zijn de Matrix LED-verlichting en de e-tron-grille met smalle lamellen.

Plezier voor vier

De TT offroad concept is een vierzitter met individuele zitplaatsen. Het interieur is gebaseerd op dat van de nieuwe TT. Dat betekent dat hij beschikt over de Audi virtual cockpit met het grote (12,3 inch) TFT-display met 3D-weergave. Op afroep zijn diverse functies ‘naar voren te halen’. Zo kan de bestuurder kiezen voor de power-meter van de hybride aandrijving, de navigatie en meer. De concept car beschikt over drie Audi Smart Displays. Dit zijn hittebestendige tablets die zowel in als buiten de auto te gebruiken zijn voor (online) infotainment. In de auto is de internetverbinding razendsnel dankzij Audi connect met LTE-module. Nog een bijzonder detail: in de hoofdsteunen van elke stoel zijn twee Bang & Olufsen speakers geïntegreerd. Deze zorgen voor een perfecte geluidskwaliteit, ook bij telefoongesprekken. Zelfs het ventilatiesysteem is pure hightech. Hierin is namelijk een ionisator opgenomen. Ionisatie verfrist de lucht en kan zelfs stoffen die allergische reacties veroorzaken neutraliseren.

Krachtige hybridetechnologie

In de Audi TT offroad concept werkt een direct én indirect ingespoten 2.0TFSI samen met een compacte elektromotor, die in de zestraps e-S tronic-transmissie is geïntegreerd. Deze combinatie stuurt de aandrijfkracht naar de voorwielen. De achteras beschikt over een eigen elektromotor (270Nm/115kW). Deze drijft uitsluitend de achterwielen aan. Het systeemvermogen van de aandrijflijn bedraagt 408pk (300kW) en het koppel is 650Nm. Daarmee sprint de TT offroad concept in 5,2s van 0-100km/h. De topsnelheid is begrensd op 250km/h. En dat bij een officieel gemiddeld verbruikscijfer van slechts 1,9l/100km (CO2: 45g/km).

Drie rijmodi

De opzet met een verbrandingsmotor, twee elektromotoren en een lithium-ion accu maakt drie rijdmodi mogelijk. In EV-modus ligt de nadruk op elektrische aandrijving via de achterwielen. De lithium-ion accu voorziet de elektromotor achter van stroom. De topsnelheid is dan begrensd op 130km/h en de actieradius bedraagt ruim 50km – lokaal emissievrij. In Hybridemodus gaan de elektromotoren en de 2.0TFSI een zo efficiënt mogelijke samenwerking aan. Onder bepaalde omstandigheden kan hierbij de achterwielaandrijving via de elektromotor (e-tron quattro) in actie komen. In Boost-modus ligt de nadruk op maximale prestaties.

Inductief laden mogelijk

De vloeistofgekoelde lithium-ion accu van de TT offroad is via de Audi Wallbox te laden. Deze wordt aangesloten op het reguliere 230V-stroomnet. Daarnaast is het studiemodel geschikt voor inductief laden ofwel Audi Wireless Charging. Het centrale onderdeel daarbij is de ’laadplaat’. Deze plaat is voorzien van een spoel die een magnetisch veld veroorzaakt en een AC/DC-omvormer. Als de plaat is aangesloten op het stroomnet en de TT offroad erboven gaat staan, begint het inductieve (contactloze) laadproces. Dit stopt vanzelf op het moment dat de batterij volledig geladen is. De plaat is ongevoelig voor weersinvloeden en heeft een rendement van 90%.

Nieuw technologieën klaar voor serieproductie

Ook in detail biedt de TT offroad concept interessante hightech. De 'kruisingsassistent', die gebruik maakt van radarsensoren en een breedbeeld-videocamera, helpt zijdelingse aanrijdingen vermijden of de gevolgen ervan te verminderen. De 'verkeerslichtassistent' verbindt de aansturing van verkeerslichten met de auto. Via Audi virtual cockpit krijgt de bestuurder dan een seintje welk tempo hij/zij moet aanhouden om bij een ‘groen licht’ aan te komen. Beide assistentiesystemen zijn vrijwel klaar voor serieproductie.