Nieuws

Nieuwe Audi S5 Coupé

Door Spillies op 14 juni 2016 17:26

Met voorin de nieuw ontwikkelde 3.0TFSI V6 turbo met 354pk (260kW)

Audi verraste de premium middenklasse in 2008 met de Audi S5. De autofabrikant uit Ingolstadt creëerde een kunstwerk dat direct in de smaak viel bij liefhebbers over de gehele wereld. Acht jaar later is het tijd voor de tweede generatie – met een nieuw, verfijnd design en state-of-the-art technologie. De nieuwe generatie van de S5 Coupé is gespierd, sportief en elegant. Zijn vormgeving kenmerkt zich eveneens door uitstekende aerodynamische eigenschappen. Onderhuids maakt de Audi S5 indruk met een compleet nieuw onderstel en een krachtige motor, evenals innovatieve infotainmentfeatures en rijassistentiesystemen.

Het kloppende hart van het nieuwe S-model van de Audi A5 wordt gevormd door de nieuw ontwikkelde 3.0TFSI-motor. De krachtbron met directe benzine-inspuiting en turbotechniek levert een vermogen van 2354pk (260kW), het maximumkoppel bedraagt liefst 500Nm en is beschikbaar tussen 1.370 en 4.500tpm. Wat vermogen en trekkracht betreft overtreft hij het vorige model, terwijl het gewicht en het brandstofverbruik aanzienlijk lager zijn.

Met de V6-turbomotor accelereert de Audi S5 in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Volgens de NEDC-meetmethode verbruikt de S5 7,3 liter brandstof per 100 km, wat neerkomt op minder dan 166 gram CO2 per kilometer.

Sportief en stabiel: het rijgedrag

Bij het nieuwe Audi S5-model zorgt een snel en soepel schakelende achttraps tiptronic automaat voor de vermogensoverdracht. De lagere versnellingen hebben korte overbrengingen; bij de hogere versnellingen zijn de spatiëringen juist wat langer gekozen voor een lager toerental en dito verbruik. Als de bestuurder het gaspedaal loslaat bij een snelheid tussen de 55 en 160 km/u, schakelt de transmissie over naar een efficiënte vrijloop- ofwel zeilfunctie.

De quattro permanente vierwielaandrijving levert een grote bijdrage aan het sportieve rijgedrag van de Audi S5. Onder normale condities wordt het grootste deel van het vermogen doorgegeven aan de achterwielen. Als de omstandigheden erom vragen, kan het merendeel van de krachten worden doorgegeven aan de wielen die het meeste grip hebben.

Torque vectoring optimaliseert het rijgedrag en de stabiliteit bij snel bochtenwerk met minimale remingrepen. Het optionele sportdifferentieel verdeelt het koppel op actieve wijze over de achterwielen.

De voor- en achterwielophanging met vijf draagarmen per wiel, zorgt voor aanzienlijk meer comfort in combinatie met een sportieve responsiviteit. Als optie voor de standaard aanwezig elektromechanische stuurbekrachtiging geldt dynamic steering, waarbij de overbrenging wordt aangepast aan de gereden snelheid. 18 inch velgen met banden in de maat 245/40 zijn standaard. Audi Sport biedt eveneens 19 inch velgen aan. Het remsysteem beschikt op de vooras over van binnenuit geventileerde schijven met een diameter van 350mm. Ze worden bediend door zwarte (optie: rode) remklauwen met zes zuigers en S-logo’s.

Het standaard S-sportonderstel verlaagt de carrosserie met 23mm ten opzichte van het basismodel uit de A5 modelreeks. Datzelfde geldt voor het tegen meerprijs leverbare onderstel met dempercontrole. Audi drive select koppelt de CDC (continuous damping control) dempers aan de motor, de besturing, de tiptronic-transmissie en het optionele sportdifferentieel. Hierdoor kan de bestuurder verschillende afstellingen voor de motor en het onderstel selecteren.

Comfortabel en ruim: het interieur

De horizontale lijnen en brede ventilatieroosters zorgen ervoor dat het interieur breed oogt. De tegen meerprijs leverbare S-sportstoelen beschikken over geïntegreerde hoofdsteunen, verstelbare lendensteunen en een massagefunctie. Standaard zijn de stoelen bekleed met hoogwaardig Nappa-leer in de kleuren zwart, grijs of rood met diamantpatroon, contrasterend stiksel en een S-logo. De kleur zwart domineert in het interieur, waarmee de sierpanelen van mat geborsteld aluminium fraai contrasteren.

Een highlight is de tegen meerprijs leverbare Audi virtual cockpit die alle belangrijke informatie digitaal en in gedetailleerde grafieken weergeeft op een 12,3 inch display. Er kan ook worden gekozen voor een sportmodus waarbij de snelheidsmeter een centrale plek inneemt. Verder is een nieuw MMI-bedieningssysteem toegepast.

Sportief understatement: exterieurdesign

De nieuwe Audi S5 Coupé heeft een fris, modern en geraffineerd uiterlijk. Het model is niettemin trouw gebleven aan zijn DNA met een sportief en elegant karakter. Een goed voorbeeld daarvan is de golfvormige schouderlijn die ook het vorige model kenmerkte. De vloeiende lijn die omhoog loopt bij de wielkasten benadrukt alle vier de wielen – een verwijzing naar de quattro vierwielaandrijving.

De harmonieuze proporties met een lange motorkap, lange wielbasis en korte overhang voor en achter benadrukken de sportiviteit van de nieuwe S5 Coupé. De Singleframe grille is aanzienlijk lager en breder dan bij het voorgaande model. De LED-achterlichten en de Matrix LED-koplampen met dynamische knipperlichten onderstrepen de hoogstaande technologie zelfs in het donker.

Een slimme combinatie van materialen maakt de carrosserie zeer torsiestijf, veilig en licht. De Audi S5 Coupé met standaard quattro-aandrijving weegt slechts 1.615kg– 75 kg minder dan de vorige modellen.


Uitgebreid: de standaarduitrusting

Tot de standaarduitrusting van het S5-model behoren LED-koplampen, LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers, 18 inch wielen met een S-specifiek design, sportstoelen voorin met alcantara/lederen bekleding en een met leer bekleed 3-spaaks sportstuur. Optioneel zijn zaken als een sensorbediening voor de achterklep, een head-up display en de Audi Matrix LED-koplampen verkrijgbaar. Laatstgenoemde optie zorgt ervoor dat de lichtbundel zo nauwkeurig wordt verdeeld dat tegemoetkomend verkeer niet wordt verblind.