Nieuws

2017 brengt veranderingen voor Audi Sport

Door Spillies op 03 januari 2017 22:41

Dieter Gass volgt Wolfgang Ullrich op als hoofd autosport bij Audi, Formule E in plaats van WEC en quattro GmbH wordt Audi Sport GmbH

Het nieuwe jaar brengt ook wat veranderingen met zich mee bij Audi Sport. Vanaf 1 januari 2017 vindt na 23 jaar een wisseling van de wacht plaats bij Audi Sport. Dan draagt Wolfgang Ullrich de positie van hoofd autosport bij Audi over aan zijn opvolger Dieter Gass. Ullrich blijft tot eind volgend jaar wel nog betrokken als adviseur. Ook quattro GmbH, de onderneming die in 1983 in het Duitse Neckarsulm werd opgericht, gaat voortaan dan verder onder de naam Audi Sport GmbH. Het bedrijf is een volle dochter van Audi AG en telt momenteel zo’n 1.200 medewerkers. Topman is Stephan Winkelmann, die sinds 15 maart 2016 aan het hoofd van de onderneming staat. Tenslotte kiest Audi voor een nieuwe koers in zijn autosportstrategie. Aan het eind van het lopende seizoen stopt het merk met de deelname aan het FIA WK lange-afstandsracen (WEC) en daarmee ook aan de 24 Uur van Le Mans. In plaats daarvan zal Audi met een eigen fabrieksteam in de volledig elektrische raceserie Formule E uitkomen.

Dieter Gass nieuw hoofd autosport bij Audi 

Ullrich (66) heeft zijn opvolger de afgelopen vijf jaar zelf opgeleid, zodat Gass (53) er nu helemaal klaar voor is om de fabrieksteams van Audi Sport in de Formule E en DTM te gaan leiden. Gass heeft vele jaren ervaring in de autosport, waaronder elf jaar in de Formule 1 en vier jaar als hoofd DTM van Audi.

“Onze autosporttak is bij Dieter in goede handen. Hij zal het succesverhaal van Audi in de racerij voortzetten”, verzekert Ullrich. “Zelf heb ik erg genoten van de 23 jaar dat ik de autosporttak leidde en het heeft ons geweldige successen opgeleverd.”

Gass realiseert zich dat hij in de voetsporen treedt van een grootheid. “Dr. Ullrich heeft ongelooflijke dingen bereikt, waaronder natuurlijk de 13 zeges in de 24 Uur van Le Mans en talloze DTM-titels. Bovendien heeft hij de racerij voor klantenteams naar een hoger niveau getild met de verhuizing naar het moderne Competence Center Motorsport in Neuberg. Je ziet zelden iemand met zo'n imposante carrière in de autosport.”

quattro GmbH wordt Audi Sport GmbH 

Sinds 1983 bouwt quattro GmbH, gevestigd in Neckarsulm, sportieve auto’s in het ‘high-performance’-segment en levert technologisch hoogwaardige concepten. De naam van de onderneming is nu gewijzigd in Audi Sport GmbH, en die vlag dekt de lading volledig, want naast de ontwikkeling en bouw van de Audi R8 en de Audi RS-modellen is het bedrijf via de afdeling Audi Sport customer racing ook verantwoordelijk voor de activiteiten van Audi-klantenteams in de autosport. Tot de overige bedrijfsactiviteiten behoren de uiteenlopende individualiseringsmogelijkheden via het Audi exclusive-programma en hoogwaardige lifestyle-producten, die als Audi Sport-collectie op de markt worden gebracht.

Audi Sport heeft zijn afzet gedurende de afgelopen vijf jaar weten te verdubbelen. In de komende anderhalf jaar presenteert Audi Sport GmbH acht nieuwe modellen, waarmee de marktpositie van de onderneming verder wordt verstevigd. Het aantal gespecialiseerde Audi Sport-dealers zal groeien van het huidige aantal van 370 tot zo’n 600 eind 2017.

Het product-portfolio van Audi Sport GmbH bestaat momenteel uit de volgende modellen:
- Audi RS3 Limousine
- Audi RS Q3, Audi RS Q3 performance
- Audi RS6 Avant, Audi RS6 Avant performance
- Audi RS7 Sportback, Audi RS7 Sportback performance
- Audi TT RS Coupé, Audi TT RS Roadster
- Audi R8 Coupé, Audi R8 Spyder
- Audi S8 plus 

Formule E in plaats van WEC

Ten overstaan van zo’n 300 medewerkers van de autosportafdeling van Audi in het Zuid-Duitse Neuburg presenteerde bestuursvoorzitter Rupert Stadler de strategische beslissing. De Raad van Bestuur van Audi AG heeft besloten de deelname van Audi in de lange-afstandsracerij te beëindigen. De kwaliteiten van de autosportspecialisten in Neuburg en Neckarsulm zal Audi in de toekomst deels in de autosport, maar ook deels voor de ontwikkeling van serieproductiemodellen aanwenden.

“De race om de toekomst wordt elektrisch verreden”, aldus Stadler. “Wanneer onze serieproductieauto’s meer en meer elektrisch worden, moeten onze raceauto’s als technologisch speerpunt van Audi dat zeker zijn.” De deelname aan de eerste volledig elektrische raceserie past perfect bij de doelstelling om vanaf 2018 jaarlijks nieuwe modellen te presenteren die volledig op batterijvermogen rijden. De deelname aan de FIA Formule E begint voor Audi al in 2017. Deze klasse geldt als de raceserie met het grootste potentieel voor de toekomst. Daarom heeft Audi voor het lopende seizoen 2016/2017 de bestaande samenwerking met het team ABT Schaeffler Audi Sport geïntensiveerd.

De deelname aan de Duitse toerwagenserie DTM, waarin Audi in 2017 met de opvolger van de Audi RS5 DTM uitkomt, blijft onaangetast. Eerder deze maand won de fabrikant de merken- en teamtitel in het kampioenschap. Ook de activiteiten vanuit de afdeling klantensport met de Audi R8 LMS volgens GT3-reglement, de nieuwe Audi RS3 TCR en de Audi Sport TT Cup worden voortgezet.

Met het stopzetten van de deelname aan het FIA WK lange-afstandsracen komt er een einde aan een succesvolle periode. Audi was 18 jaar lang actief met een Le Mans-prototype. Daarbij won het merk 13 keer de 24 Uur van Le Mans en bereikte tal van technische mijlpalen: Audi behaalde in Le Mans de eerste overwinning van een TFSI-motor (2001), de eerste zege voor een raceauto met TDI-motor (2006) en de eerste overwinning voor een sportwagen met hybride-technologie (2012). In de 185 races, waarin Audi Le Mans-prototypes tot dusver uitkwamen, behaalde Audi 106 overwinningen, 80 pole-positions en 94 snelste raceronden. Twee keer won Audi met de hybride-raceauto Audi R18 e-tron quattro de titel in het FIA WK lange-afstandsracen. Van 2000 tot en met 2008 werd Audi bovendien negen jaar op rij kampioen in de American Le Mans Series (ALMS), destijds de belangrijkste raceserie voor Le Mans-prototypes.