Nieuws

Nieuwe Audi TTS

Door Spillies op 04 maart 2014 18:47

Audi TTS wereldprimeur in Genève

Audi brengt een wereldprimeur op de komende autotentoonstelling van Genève: de TTS. De derde generatie van deze moderne klassieker is fascinerender dan ooit met een dynamisch design en dynamische rijkwaliteiten. Het aantrekkelijke uiterlijk van de coupé verbergt innovatieve techniek. Niet alleen zijn aandrijving, maar bijvoorbeeld ook het volledig digitale instrumentenpaneel onderstreept bij de nieuwe Audi TTS het motto ´Vorsprung durch Technik´.

Toen Audi in 1998 de eerste generatie van de TT introduceerde, was het design van dit model ronduit revolutionair te noemen. De oer-TT wordt inmiddels gezien als een stijlicoon. De nieuwe Audi TT is nog altijd zeer herkenbaar. Diverse uiterlijke wijzigingen maken zijn ‘road presence’ indrukwekkender dan ooit. Bij de nieuwe TT hebben de designers teruggegrepen op stijlelementen van toen, maar dan gezien door de ogen van nu. Met zijn nieuwe neus met de bredere single frame grille en de strakkere daklijn, de bijna horizontale belijning op de flanken en de schuin aflopende achterkant toont hij met z´n lengte van 4.18 meter zelfs stilstaand al gedrongen en sportief.

Innovatieve Audi Matrix LED-verlichting

Het dynamische design wordt verder versterkt door vlakkere koplampen. De TTS heeft standaard Xenon plus-lampen; optioneel is ook de nieuwe Audi Matrix LED-verlichting leverbaar, die onlangs zijn debuut maakte op de vernieuwde Audi A8. Bij deze technologie zijn de LED-koplampen opgedeeld in twaalf kleine diodes die samenwerken met lenzen of reflectoren. Een aansturingsunit zorgt ervoor dat de diodes afhankelijk van de (rij)omstandigheden worden geactiveerd, gedimd of juist uitgeschakeld. Ook de bochtenverlichting van het Audi Matrix LED-systeem van de nieuwe TTS is innovatief. Dankzij informatie van het navigatiesysteem komt deze verlichting al in actie voordat de bestuurder het stuur in de juiste richting draait. Zo zorgt de Audi Matrix LED-technologie in elke situatie voor optimale verlichting zonder tegenliggers te verblinden. Bij het systeem behoren ook ‘dynamische richtingaanwijzers’. Nadat de bestuurder richting heeft aangeven, lichten de LED-diodes in de richtingaanwijzers beurtelings op. Dit gebeurt van binnen naar buiten in de richting die de TTS op gaat.

Net als bij het front versterkt het gebruik van horizontale lijnen ook achter de breedte van de TTS. De achterlichten hebben in lijn met de verlichting vóór ook de ´lopende’ richtingaanwijzers. Een extreem smal derde remlicht is onder de rand van de spoiler op de achterklep aangebracht. Voor een verbeterde neerwaartse druk op de achterwielen komt die spoiler bij 120 km/h uit de achterklep. De TTS heeft vier ovale eindpijpen; traditioneel bij de huidige S-modellen van Audi.

Audi en lichtgewicht automotive design gaan hand in hand. Voor de TTS heeft Audi gebruik gemaakt van alle aanwezige kennis op het gebied van de ultra-lichtgewicht bouwwijze. Audi combineerde voor de nieuwe TTS opnieuw aluminium en staal volgens het Audi Space Frame-principe (ASF). Het model is vijftig kilo lichter dan zijn voorganger. De manier van werken met lichtgewicht materialen zorgt voor een beter weggedrag en vlottere prestaties en draagt bij aan de vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.

Puristisch sportwagen-karakter

De nieuwe 2+2-zitter biedt ondanks z´n afmetingen volop ruimte voor de voorpassagiers; de bagageruimte van de nieuwe TTS is in vergelijking met zijn voorganger 13 liter groter en biedt nu 305 liter. Door het neerklappen van de leuningen van de achterzittingen is de ruimte nog verder te vergroten. Audi heeft een uitrusting ontwikkeld met een puristisch sportwagen-karakter, die plezierig aanvoelt en uitblinkt door perfectie. Het interieur wordt gekenmerkt door stijlvolle sportiviteit en hoogwaardige materialen die met grote precisie en vakmanschap zijn verwerkt. De horizontale belijning van het exterieur komt in het interieur terug en versterkt het breedte-gevoel. ‘Minder is meer’ vormde bij de ontwikkeling van de nieuwe Audi TTS de rode draad. Audi heeft ervoor gekozen om in het interieur zo veel mogelijk storende elementen weg te laten. Het resultaat van deze manier van denken is dat de nieuwe TTS het eerste productiemodel van het merk is dat beschikt over Audi virtual cockpit met een volledig digitaal instrumentenpaneel. Dat paneel bevindt zich direct in het blikveld van de bestuurder. Hierdoor werd het mogelijk de centraal geplaatste MMI-display te laten vervallen wat de interieurontwerpers extra vrijheid gaf. In de nieuwe TTS vertaalt zich dat in een zeer minimalistische vormgeving van het dashboard.

Gevat in de grote ronde uitstroomopeningen van de ventilatie – een subtiele verwijzing naar de oer-TT uit 1998 – zit de bediening voor de standaard automatische airco. De bedieningselementen en displays van de airconditioning zijn in de roosters geïntegreerd.

Standaard zijn nieuw ontwikkelde Supersportstoelen verkrijgbaar die door pneumatisch instelbare zijwangen extra steun bieden. De sportstoelen zijn leverbaar met verschillende soorten stof en leder.

Audi virtual cockpit

De nieuwe Audi TTS beschikt over een 12,3-inch TFT-display dat uitblinkt door z´n haarscherpe detaillering en de fraaie 3D-effecten. De krachtige Nvidia Tegra 30-processor speelt hierbij een belangrijke rol. Er zijn twee weergavemogelijkheden. Bij de klassieke weergave ziet de bestuurder de snelheidsmeter en de toerenteller op de voorgrond. In de Infotainment-modus worden deze instrumenten kleiner weergeven. Functies als navigatie krijgen dan voorrang.

De nieuwe viercilinder turbomotor

Audi biedt de nieuwe TTS aan met een TFSI-benzinemotor. Deze viercilinder turbomotor met directe inspuiting heeft een vermogen van 310pk (228kW). Ze bieden alle drie aansprekende prestaties in combinatie met een gunstig brandstofverbruik. Een start-stop-systeem is standaard op de TTS.

Het topmodel uit de range biedt bijbehorende prestaties. De standaard sprint wordt met de 310pk motor al in 4,7 seconden afgelegd. Deze 2.0 TFSI-versie levert 380 Nm koppel tussen 1.800 en 5.500t/min. Daarbij geeft de TTS een vollere sound af door een ingenieus kleppensysteem in de uitlaat. Een handgeschakelde zesbak is bij de TTS standaard; met de optionele S tronic transmissie wordt ook launch control meegeleverd.

quattro vierwielaandrijving geoptimaliseerd 

De quattro vierwielaandrijving die leverbaar is op de nieuwe TTS, is doorontwikkeld. Zo is het systeem 1,5 kilo lichter dan zijn voorganger. De software voor het quattro systeem die de krachtverdeling tussen de voor- en achteras bestuurt, is voor de TTS compleet nieuw ontwikkeld. De werking van de quattro vierwielaandrijving is nu door de bestuurder individueel in te stellen via Audi drive select. Nieuw op de TTS is de derde generatie van de adaptieve elektronisch gestuurde demping Audi magnetic ride. Dit systeem - uniek binnen zijn segment - functioneert automatisch en houdt rekening met de wegomstandigheden, het rijgedrag en de rijmodus die de bestuurder via Audi drive select heeft gekozen (comfort, auto of dynamic). Audi magnetic ride is standaard uitrusting op de TTS net als het Audi drive select.

Omvangrijke standaarduitrusting

De standaarduitrusting van de TTS is zeer omvangrijk met onder meer een MMI radio en een elektromagnetische parkeerrem. Daarnaast biedt Audi de mogelijkheid om de TTS vergaand te personaliseren, bijvoorbeeld met het Bose Surround sound system met een veertien kanaals versterker en twaalf luidsprekers. Ook kan uit verschillende infotainment-systemen worden gekozen, van een MMI met Connectiviteit-pakket tot het modulaire MMI Navigation plus. Dat laatste systeem brengt het Audi connect infotainment en entertainment naar de auto. Via het supersnelle LTE wordt online informatie direct naar de auto gestuurd en door MMI navigatie plus verwerkt. Denk aan navigatiekaarten, POI search, Google™ Earth en Street View beelden, nieuwsberichten, weersinformatie, verkeersinformatie en Audi music stream. De WiFi-hotspot maakt afzonderlijke mobiele WiFi of USB-modems overbodig. De inzittenden van de nieuwe Audi TTS kunnen met hun laptop, tablet of smartphone het internet op.

De nieuwe Audi TTS worden najaar van 2014 op de markt verwacht en de prijzen zijn nog niet bekend.