Nieuws

PK-wedloop nog niet ten einde; RS6 en RS7 performance met 605pk

Door Spillies op 22 oktober 2015 14:10

Nieuw performance-label geeft Audi’s sportieve inborst extra kracht

Nog betere prestaties bij een uitstekende efficiency – dat zijn de ingrediënten voor Audi’s nieuwe ‘performance’ label. De Audi RS6 Avant performance en Audi RS7 Sportback performance zijn de eerste wapenfeiten die ontspringen aan die nieuwe filosofie en zetten Audi’s sportieve inborst nog meer kracht aan. Hun achtcilinder 4.0 TFSI-motor met 605pk (445kW) en tot 750 Newtonmeter aan trekkracht plaatst de modellen met een acceleratie van 3,7 seconden op een niveau dat normaliter is voorbehouden aan de echte supercars. Tegelijkertijd blijft het brandstofverbruik met respectievelijk 9,6 en 9,5 liter op 100 km onveranderd efficiënt. Vanaf deze week zijn de twee nieuwe performance-versies in België en Nederland te bestellen.

Met deze waarden leveren de Audi RS6 Avant performance en Audi RS7 Sportback performance meer vermogen (+45pk/33kW) dan ooit tevoren. Een opvallend kenmerk van hun 4.0 TFSI V8 biturbomotor is de overboost-functie waarmee de bestuurder tijdelijk 750Nm (+50Nm) aan koppel onder zijn rechtervoet beschikbaar heeft. Mede daardoor zijn Audi’s eerste twee performance-modellen op de 0-100km/u sprint 0,2 seconde sneller dan hun respectievelijke RS-varianten. Bovendien vergt de acceleratie van 0-200km/u slechts 12,1 seconden, een winst van 1,4 seconde vergeleken met de RS-versies, die overigens ook leverbaar blijven. De elektronisch begrensde topsnelheid van 250km/u kan via het optionele dynamic-pakket worden verhoogd naar 280 en zelfs 305km/u.

Extreme performance

De standaard achttraps tiptronic-automaat is voor de RS6 Avant performance en RS7 Sportback performance aangepast en ontworpen voor extreme sportiviteit. In de handgeschakelde stand geeft een schakelindicator in het bestuurderinfosysteem of het optionele head-up display de toerenlimiet aan. quattro permanente vierwielaandrijving zorgt ervoor dat al dat vermogen efficiënt op de weg wordt overgebracht, een sportdifferentieel op de achteras met actieve koppelverdeling is optioneel en maakt deel uit van het Pro Line Plus-pakket.

De standaard RS adaptieve luchtvering verlaagt de koets van de Audi’s RS6 Avant performance en RS7 Sportback performance met 20 millimeter. De geïntegreerde dempercontrole is instelbaar via Audi drive select. Als alternatief levert Audi het stijvere RS sportonderstel ‘plus’ met Dynamic Ride Control (DRC). Ook dynamic steering met een continu variabele overbrenging is optioneel beschikbaar.

Eveneens nieuw voor de performance-modellen is dat de bestuurder net als bij de nieuwe Audi R8 met behulp van een speciale knop op het stuur kan variëren tussen de standen auto, comfort, dynamic en individual zonder zijn ogen van de weg te halen.

performance design

Uiterlijk zijn de twee performance-modellen ondermeer te herkennen aan de 21 inch aluminium velgen met 285/30 banden voor de RS6 Avant performance en 275/30 schoeisel voor de RS7 Sportback performance. Naast de standaard geventileerde remschijven biedt Audi als optie carbon-keramische remschijven. Andere uiterlijke performance-elementen zijn de sportief gestylde bumpers met grote luchtinlaten vóór en de zwaar aangezette diffuser onder de achterzijde, evenals de hoogglans zwarte honingraatgrille, de gewelfde dorpels en mat-titaniumkleurige accenten. Tevens is de nieuwe kleur Ascari-blauw metallic als optie exclusief aan deze lijn voorbehouden.

Het sportief-elegante interieur van de RS6 Avant performance en RS7 Sportback performance onderscheidt zich door speciale RS sportstoelen, die bij het optionele RS performance design-pakket in zwart en blauw Alcantara/leer zijn uitgevoerd. Bijpassende contrasterende stiksels voor de armsteunen, bedieningselementen en vloermatten ronden het geheel samen met koolstofvezel/blauwe inserts af.

De twee Audi performance-modellen zijn vanaf deze week in België en Nederland te bestellen, meer info bij uw lokale Audi dealer.