Nieuws

Motoren Technik Mayer (MTM), Audi Forum Ingolstadt & Neckarsulm

Door Spillies op 22 mei 2013 23:46

Autotrip naar de twee Duitse Audisites en de gespecialiseerde Audituner MTM

Nu het 5 jarig bestaan van AudiSport.be.nl er zat aan te komen hadden we het plan om nog eens een interessante trip te ondernemen voor de Audi-liefhebber. Het werd een kleine driedaagse richting Ingolstadt, het hoofdkwartier van Audi. Dit in combinatie met een korte visite bij Motoren Technik Mayer (MTM) en het RS en quattro territorium te Neckarsulm op de terugweg.

We trokken er weliswaar niet zomaar op uit daar de wagen waar we de tocht mee ondernamen, een A6 Avant 3.0 TDI Biturbo, voorzien zou worden van een mooie set nieuwe velgen en dito banden bij MTM. Zo reden we alvast heel comfortabel de Duitse Autobahn af, een paradijs voor zij die hun voet graag eens laten rusten op het gaspedaal.

Vooraleer we langsgingen bij de Audi-tuner bij uitstek gaven we de wagen eerst nog een snelle wasbeurt. Dit bood al de gelegenheid om een eerste indruk te krijgen van Ingolstadt. Dit vertelde maar één iets: Audi! De stad heeft een naar andere Duitse grootsteden hun maatstaven klein historisch centrum en zou vandaag zonder de Audisite nooit zo gemakkelijk op een kaart terug te vinden zijn. Vanaf de kleine ring en daarbuiten was 9 op de 10 wagens die je zag er eentje met vier ringen op de grille. Zonder enige moeite stond daar dan ook nog een S- of RS-tekentje  op. Er gewoon eens rondrijden levert voor menig autospotter al een topdag op.

Maar dit kon zelfs beter, zagen we bij MTM. Dit bedrijfje vindt u op een goede 10 minuten van Ingolstadt in het anders heel sympathieke dorpje Wettstetten. Bij aankomst werden we meteen geconfronteerd met enkele ‘company-cars’ op de parking. Het ging onder andere om de RS3 MTM en de RS6 MTM Clubsport, modellen die men wel eens aanschaft wanneer ook de RennSport bij Audi gaat vervelen. Andere klanten hadden dit begrepen want ook hun vierwielers stelden niet teleur (B5 RS4, S5 en S2 in de straat). Binnen kregen we koffie aangeboden in een interieur met enkele V8 ondersteunde tafeltjes en tientallen automagazines ter beschikking.  Daarna werd de auto binnengereden en opdat we ons niet zouden gaan vervelen tijdens de bandenwissel ging men ons voor op een rondleiding door de gebouwen. Vermeldenswaardig hierbij waren de R8 LMS van MTM (strijdt mee in de GT Sprint Series) die in de lucht ging voor motorrevisie, de chrome R8 GT MTM met de V10 TFSI uit de RS6 opgekietelt tot 777pk, de dyno-kamer en de rijen banden die ze er versleten, 3 van de 333 Audi A1 Quattro’s en als kers op de taart de TT MTM Bimoto die bij mijn weten qua autotuning ongeëvenaard is (twee toerentellers wijzen op twee motoren die meer dan 1000 PK weten te produceren). Niet veel later reed onze wagen alweer buiten met de puike 19 inch velgen bevestigd. We hoorden daar ook nog dat MTM afgezien van de dynamometer ook wel eens op straat durft testen, of als het echt moet op Hockenheim. Het is er waarschijnlijk leuk wonen, daar in Wettstetten.

De volgende halte was het Audiforum te Ingolstadt. Het baadde in de zon en zodoende leek het terras van het Audi-restaurant de ideale stek voor onze lunch. Dacht u dat Audi op gebied van vierwielaandrijving en interieurafwerking al het beste van zichzelf toonde? Dan moet u zeker hun keuken eens proberen. Deze was tot in de puntjes af en dit geldt overigens voor alles wat u er van Audi kunt vinden. Ze slagen erin om elke bezoeker naar huis te sturen met een goed gevoel. Ja, ook ik herinner me nog de uiterst propere toiletten, de kraantjes met spuitwater en het terras met zicht op het afhaalcentrum waar de kersverse eigenaars met trots hun nieuwe levensgezel van het tapijt konden rijden. Verder stonden er twee zaken op het programma: het Audi mobile museum en een twee uur durend fabrieksbezoek.

Het museum biedt zicht op de rijke geschiedenis van Audi en het welbekende Auto Union verhaal van Audi, Wanderer, Horch en DKW. Je begint er bovenaan iets voor de jaren dertig om uiteindelijk beneden opnieuw het heden binnen te wandelen. Het richt zich grotendeels op een ruim publiek maar het is er ook als Audi Sport fan aangenaam om snel eens rond te snuisteren. Al was het maar om oog in oog te staan met de Auto Union V16 Type C/D, de Audi 90 Quattro IMSA GTO, De Ur-Quattro of een van de 3 Audi RS2 Limousines.

Het fabrieksbezoek gaf de stop in Ingolstadt net dat exclusiever gevoel. Je betaalt iets meer dan voor het museum – nog steeds peanuts – en krijgt hiervoor een volledige inkijk op het productieproces van een model. Foto’s waren er wel verboden. De gids beschikte over de zogenaamde Deutsche Gründlichkeit op taalvlak en dit kon je gerust doortrekken naar de productieband zelf waar alles liep als gegoten. In de thuisbasis worden de A3, A4, A5 en Q5 geproduceerd en wij kregen zicht op de A3. Ze kozen er waarschijnlijk voor om toeristen precies hier te ontvangen omdat er net een nieuwe ultramoderne hal in gebruik was genomen waar de A3’s aan sneltempo in elkaar gezet werden. Opvallend aan deze hal was de constante inval van daglicht dat gecombineerd ging met een enorm gevoel van ruimte. Er kwamen hier slechts heel weinig werknemershanden aan te pas. Arbeiders fietsten voornamelijk van hot naar her om de robots te voorzien van het nodige materiaal. Deze robots konden zo’n 15 jaar lang dezelfde beweging uitvoeren maar deden dit niet geheel foutloos. Zo zagen we in een oudere hal dat er bijvoorbeeld toch foute boorpunten rechtgezet konden worden met behulp van menselijke tussenkomst. Voorts stonden er nog ploegen in voor de hele montage van het interieur waar zij vlot konden wisselen van taak om op die manier betrokken te blijven met het grotere plaatje. Ja hoor, we waren danig onder de indruk. Het was dan ook een verrukking om tot slot zo’n A3 voor de eerste maal te horen ronken bij zijn eerste stapjes.

Na verder een vermakelijke nacht gespendeerd te hebben in het centrum, grotendeels op een gezellige biermarkt, was het de volgende dag alweer tijd om huiswaarts te trekken. We hadden wel nog een pitstop ingepland aan de andere Duitse Audisite te Neckarsulm. Als u ooit voor de keuze staat tussen Ingolstadt of Neckarsulm, ga dan zonder twijfel voor die eerste. Het forum in Ingolstadt is een stuk groter en biedt meer mogelijkheden, alhoewel u ook in Neckarsulm mooie fabrieksbezoeken kunt doen. Dat is niet verwonderlijk als je weet dat hier de R8 en RS modellen van de band rollen met de hulp van quattro GmbH (opgericht in 1983). Dit is een volle dochter van Audi die nog steeds in de lift zit, ook op productievlak met 15000 voertuigen als doel voor 2013 . Buiten de ontwikkeling en productie van de sportieve topmodellen (Audi RS3 Sportback, RS4 Avant, RS5 Coupé en Cabriolet, TT RS Coupé en Roadster, RS6 Avant en de complete Audi R8-reeks) houden zij zich ook bezig met individualisering en klantenautosport (R8 LMS ultra en TT RS). De Audi R8 LMS heeft sinds zijn introductie al meer dan 150 zeges behaald. De RS staat garant voor optimale dynamiek en innovatieve technologieën zoals de Audi ultra lichtgewicht bouwwijze. Zo is elk nieuw RS-model weer lichter dan zijn voorganger. De nieuwe RS6 Avant behaalt bijvoorbeeld een voordeel van 100kg wat zich natuurlijk weerspiegelt op vlak van verbruik. Dit zagen we bij de gewone A3 in Ingolstadt trouwens evenzeer. Zak dus toch maar snel af naar Neckarsulm om getuige te zijn van de schepping van een RS5 of misschien alweer een nieuwe series onder het ‘Audi Exclusive Concept’-label.

Nu we hier toch over bezig zijn vatten we vlug nog eens de technologische highlights van quattro GmbH samen:
1996: Audi S6 plus – 4,2-liter V8 met 326pk
2000: Audi RS4 Avant – 2,7-liter V6 biturbo met 380pk
2002: Audi R66 - 4,2-liter V8 biturbo (450pk), Dynamic Ride Control
2004: Audi RS6 plus 4.2 V8 met 480pk
2005: Audi RS4 Avant - 4.2 V8 (420pk), nieuw centraal quattro-differentieel
2008: Audi RS6 plus – 5.0 V10 met 580pk - sterkste Audi ooit
2009: Audi TT RS en RS3 Sportback – 2,5-liter vijfcilinder turbo met 340pk (TT RS plus: 360pk).
2010: Audi RS5 – 4.2 V8 (450pk), kroonwieldifferentieel voor quattro-aandrijving
Vandaag: remschijven in ‘wave-design’: gewichtsvoordeel van 2,5kg
Vandaag: Audi ultra lichtgewicht bouwwijze (aluminium, versterkte kunststoffen etc.)
Vandaag: nieuwe, compacte zeventraps S tronic-transmissie (dubbele koppeling) voor R8

Deze autoreis gaf ons een beeld op hoe Audi met zijn Vorsprung durch technik telkens weer het verschil maakt. Zij doen dit al heel wat langer dan vijf jaar, al is Audisport.be.nl hoe dan ook trots hier een deel van uit te maken. Op de terugweg tikten we met een glimlach nog even de 250 km/h aan. Geheel legaal, Das alles ist Deutschland.

(tekst: Lucas Desmarez)

+ Lees zeker de bijkomende verhalen bij de foto's!