Nieuws

Zien we binnen een week Audi weer schitteren op de 24h van Le Mans?

Door Spillies op 08 juni 2014 17:58

De 82e editie van de belangrijkste lange-afstandsrace ter wereld belooft in ieder geval spannender dan ooit te worden

De 82e editie van de belangrijkste lange-afstandsrace ter wereld belooft in ieder geval spannender dan ooit te worden. Toyota is vastberadener dan ooit om eens de trofee mee naar huis te mogen nemen en de nieuwkomer Porsche is zeker geen kleintje, met hun rijke Le Mans ervaring en hun gloednieuwe Porsche 919 Hybrid doen ze ook een gooi naar de overwinning.

Vorige week zondag was de officiële testdag in de aanloop naar de 24h van Le Mans, die op 14 en 15 juni wordt gereden. Audi, dat sinds 1999 twaalf overwinningen in Le Mans behaalde, brengt dit jaar opnieuw drie auto’s aan de start. Met de nieuw ontwikkelde Audi R18 e-tron quattro, voorzien van innovatieve hybride- en lasertechnologie, doet Audi een gooi naar de dertiende zege in Le Mans. Evenals in de afgelopen jaren gebeurt dat met de nodige Nederlandse inbreng: vijf technici uit ons land komen in Le Mans in actie voor het Audi Sport Team Joest.

Dit jaar geldt er in het FIA World Endurance Championship (WEC), het WK lange-afstandsracen, waarvan de 24h van Le Mans het onbetwiste hoogtepunt is, een nieuw reglement voor de hoogste divisie. In de LMP1-prototypeklasse, waarin fabrieksteams gebruik moeten maken van hybride-technologie, gaat het niet langer alleen om de beste prestatie, maar vooral om efficiëntie. Afhankelijk van de gebruikte motor (diesel of benzine) krijgt elke auto een bepaalde hoeveelheid energie ter beschikking, waarmee de 24 uur moeten worden voltooid. Daarnaast is er sprake van een maximum toegestaan verbruik tijdens de race. Audi, dat in 2006 als eerste fabrikant de race in Le Mans won met een dieselmotor, heeft hierbij opnieuw gekozen voor een V6-TDI-krachtbron met turbocompressor. Naast de toebedeelde fossiele brandstof kunnen de Audi-coureurs in iedere ronde tijdelijk ook gebruik maken van extra elektrische energie die wordt opgeslagen tijdens het remmen. Deze wordt afgegeven aan de voorwielen, zodat er in combinatie met de aandrijving van de achterwielen door de TDI-motor sprake is van vierwielaandrijving, waarmee Audi in de vorm van de ‘quattro’-technologie al ruim drie decennia lang succesvol is in de autosport.

Laserlicht voor beter zicht in het donker

Efficiëntie is echter niet het enige aspect waarmee Audi in Le Mans op jacht gaat naar de dertiende overwinning. Ook is er volop aandacht besteed om het rijden voor de coureurs veiliger te maken. Zo zijn de Audi R18 e-tron quattro’s voor dit jaar voorzien van koplampen met lasertechnologie. Hierdoor wordt het zicht in het donker aanmerkelijk verbeterd. Net als andere technologieën die in de afgelopen jaren in Le Mans werden getest, zal ook het laserlicht binnen afzienbare tijd zijn weg vinden naar de serieproductie bij Audi.

Drie Audi’s aan de start

In totaal brengt Audi dit jaar drie R18 e-tron quattro’s aan de start tijdens de 24 Uur van Le Mans. In de auto met het startnummer 1 rijden de Deense negenvoudig Le Mans-winnaar Tom Kristensen, de Fransman Loïc Duval en de Braziliaan Lucas di Grassi. De Zwitser Marcel Fässler, de Duitser André Lotterer en de Fransman Benoît Tréluyer komen uit met het startnummer 2. Deze twee teams rijden ook het volledige seizoen in het FIA WEC. Voor Le Mans is er een extra Audi, rijdend onder het startnummer 3 met de coureurs Oliver Jarvis uit Groot-Brittannië, Marco Bonanomi uit Italië en Filipe Albuquerque uit Portugal. Ter voorbereiding op de 24 Uur in Le Mans nam de derde Audi begin mei ook al deel aan de zes-uursrace op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen.

Vijf Nederlandse technici bij het Audi Sport Team Joest

Voor het Audi Sport Team Joest, dat sinds 1999 als fabrieksteam de inzet van de Audi-prototypes tijdens de lange-afstandsraces verzorgt, komen ook dit jaar weer Nederlandse technici in actie. Met Erwin Houbraken uit het Noord-Brabantse Zeeland, Louis in de Rijp en Nico Kunzler uit Venray, Arno Spaans uit Hedel en Johan Versteegt uit Zwolle zijn er in totaal vijf Nederlanders voor het Audi Sport Team Joest actief. Daarbij werkt Versteegt aan de auto met het startnummer 1 van Kristensen/Duval/Di Grassi, Houbraken aan de auto nummer 2 van Fässler/Lotterer/Tréluyer en zijn In de Rijp, Kunzler en Spaans ingedeeld voor de auto nummer 3 van Jarvis/Bonanomi/Albuquerque.

Sinds eind februari bijna dag en nacht bezig

“De eerste werkzaamheden dit jaar vonden eind februari plaats en sindsdien zijn we met alle tests en de eerste race in Spa bijna dag en nacht met het project bezig”, zegt Louis in de Rijp, die met zijn onderneming Linder Racing de detachering van de Nederlandse technici bij het Audi Sport Team Joest initieerde. “We doen dit inmiddels al een aantal jaren zo en het team Joest is tevreden met deze mogelijkheid om gekwalificeerde technici op freelancebasis in te zetten.” Vorige week vrijdag vertrokken de technici naar Le Mans, waar op zondag 1 juni de officiële testdag plaatsvond. Omdat het circuit grotendeels uit openbare wegen bestaat, is de testdag de enige mogelijkheid buiten de week van de race om met de wedstrijdauto’s op het 13,6 kilometer lange parcours te rijden.

Sterke concurrentie

Audi heeft ditmaal te maken met sterke concurrentie, want voor het eerst sinds vele jaren zijn er met Toyota en Porsche twee andere fabrieksteams in de hoogste klasse actief in Le Mans. Een interessant gegeven is dat alle drie de merken hebben gekozen voor een ander hybride- en motorconcept. Welke aanpak gedurende 24 uur het meest effectief is, zal komend weekend in Le Mans moeten blijken. “Dit jaar begint er een nieuw tijdperk in Le Mans met nieuwe, fascinerende techniek”, zegt negenvoudig winnaar Tom Kristensen. “Het is een prachtige uitdaging voor coureurs, ingenieurs en monteurs. De race wordt nog zwaarder en uiteindelijk gaat het erom wie het snelst, maar tegelijkertijd ook uiterst efficiënt en constant is. Van de aerodynamica tot aan de banden, de TDI-motor en het hybridesysteem moet alles perfect zijn. Voor mijn teamgenoten en mijzelf voelt de auto goed uitgebalanceerd aan. Dat is een goed voorteken.”

Op woensdag 11 juni is er van 16.00 tot 20.00 uur een vrije training, gevolgd door de eerste kwalificatie van 22.00 uur tot middernacht. Op donderdag zijn er nog twee kwalificatiesessies, van 19.00 tot 21.00 uur en van 22.00 uur tot middernacht. Op vrijdag is de traditionele pitwalk. Op zaterdag is er van 9.00 tot 9.45 een warm-up, de race start op zaterdag om 15.00 uur en eindigt op zondag op hetzelfde tijdstip. RTL7 en Eurosport doen als altijd uitgebreid verslag van de 24h van Le Mans en is ook te volgen op de livestream van Le Mans zelf (lemans-tv.com).